• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
9

رییس خانه صنعت،معدن و تجارت آذربایجان شرقی: تحقق ۴۱ درصدی تسهیلات مصوب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان‌شرقی

  • کد خبر : 29547
  • ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
رییس خانه صنعت،معدن و تجارت آذربایجان شرقی: تحقق ۴۱ درصدی تسهیلات مصوب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان‌شرقی

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی از تحقق ۴۱ درصدی تسهیلات مصوب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان خبر داد.  آنچه از ظواهر امر پیداست عدم رفع موانع و مشکلات موجود واحدهایی که به ستاد تسهیل استان مراجعه کرده‌اند بیشتر به دلیل خلاء قانونی، عدم همکاری مطلوب بانک‎ها و نبود اختیارات […]

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی از تحقق ۴۱ درصدی تسهیلات مصوب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان خبر داد.

 آنچه از ظواهر امر پیداست عدم رفع موانع و مشکلات موجود واحدهایی که به ستاد تسهیل استان مراجعه کرده‌اند بیشتر به دلیل خلاء قانونی، عدم همکاری مطلوب بانک‎ها و نبود اختیارات لازم در آنها بوده است.

 بعضاً تعدادی از بخشنامه‌های مرکزی به استان‎ها ابلاغ نمی‌شود و حتی برخی از تولیدکنندگان اذعان می‌دارند، مصوباتی که سران سه قوه به ستادهای تسهیل ابلاغ می‌کنند به‌دلیل خلاء قانونی قابلیت اجرایی ندارند؛ اما به گفته همین تولیدکنندگان از زمانی که دبیرخانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به خانه صمت استان آذربایجان‌شرقی واگذار شده، پیگیری مسائل سرعت گرفته و واحدهای مشکل‎دار به حل مشکلات خود با تأمین اجتماعی، نظام مالیاتی، بانک‎ها و دریافت تسهیلات موردنیاز امیدوارتر شده‌اند.

برای بررسی دقیق‎تر عملکرد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان‎شرقی به سراغ محمدحسین باقری رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان رفتیم که مشروح گفت‎وگوی ما با وی در ادامه تقدیم حضور می‌شود:

فارس: به عنوان پرسش اول بفرمایید تاکنون چند جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان تشکیل شده و چه تعداد مصوبه داشته است؟  

 از زمان تفویض دبیرخانه کارگروه تسهیل استان به خانه صنعت، معدن و تجارت، هر هفته ۲ تا ۳ جلسه ستاد تسهیل و در مجموع ۱۱۹ جلسه با برنامه مدون در خانه صنعت، معدن و تجارت با حضور اعضای کارگروه تشکیل شده است.

در این جلسات تعداد یک‌هزار و ۹۳۵ پرونده بررسی شده و نتیجه آن یک‌هزار و ۶۹۹ مصوبه در ارتباط با مشکلات واحدهای تولیدی مثل استمهال، امور مالیاتی، تأمین اجتماعی، انرژی، محیط زیست، گمرک، ثبت اسناد و سایر مشکلات اداری واحدهای تولیدی بوده است.

فارس: چه میزان از این مصوبات اجرایی شده و رقم تسهیلات اعطائی چقدر است؟

در بخش مشکلات ۷۱ درصد مصوبات محقق شده و ۲۹ درصد در دست اجرا است همچنین تعداد پرونده‌های مطرح شده در کارگروه در بخش تسهیلات ۵۲۶ پرونده به مبلغ ۲۳ هزار و ۶۴۷ میلیارد ریال مصوب شده که از این تعداد ۱۹۵ مصوبه به مبلغ ۷ هزار و ۱۴۵میلیارد ریال به شعبه ارجاع شده و ۳۳۱ پرونده در دست بررسی دستگاه‎های ذی‌ربط است.

همچنین ۱۶۰مورد تسهیلات به ارزش ۹ هزار و ۶۹۱ میلیارد ریال پرداخت شده که در مجموع ۴۱ درصد مصوبات در بخش تسهیلات ستاد محقق شده و ۵۹ درصد در دست اجراست.

  فارس: معمولا تسهیلات به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

واحدهای صنعتی، تولیدی، معدنی و اصناف طبق بررسی‌های کارشناسی از محل رونق تولید و تسهیلات به‌نام تبصره ۱۸ به بانک‌ها معرفی می‎شوند و بر اساس نوع فعالیت و طرح‌های پیشنهادی وزارتخانه، طرح‌های ایجادی با پیشرفت بیش از ۶۰ درصد، بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات همچنین سرمایه در گردش واحدهای فعال دارای پروانه بهره‌برداری مشمول دریافت تسهیلات ستاد قرار می‎گیرند.

فارس: همراهی بانک‎ها با ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان را چطور می‎بینید؟

با توجه به زمان باقی‌ مانده جهت دریافت تسهیلات معرفی شده تا آخر بهمن‌ماه سال‌جاری اکثر پرونده‌ها در مرحله بررسی و جمع‌بندی می‎باشند که به این سوال در آن زمان جواب بهتری می‎توان داد. در خصوص پرونده‎هایی که اوایل سال معرفی شده‎اند نیز جلساتی گذاشته می‎شود و خانه صنعت، معدن و تجارت تمام معرفی‌شدگان را با تماس تلفنی از جریان پرونده‌ها آگاه و به‌صورت آماری از واحدهای صنعتی و معدنی و اصناف پیگیری می‌کند.

فارس: خانه صنعت، معدن و تجارت کدام پیشنهادهای اصلاح قوانین را به مراجع ارسال کرده است؟

 در خصوص مصوبات هشتاد و پنجمین جلسه ستاد تسهیل ملی در وزارت صمت و تعیین تکلیف بدهی معوق بانکی با دریافت پنج درصد، اعطای یک‌سال تنفس، تقسیط پنج ساله با اقساط مساوی، نامساوی یا پلکانی، خروج از سرفصل بدهکاران بانک مرکزی، پذیرش سفته در تقسیط بدهی مالیات و تمدید تصویب‌نامه هیات وزیران در خصوص بخشودگی جرائم  بدهی تامین اجتماعی با پیگیری‎های خانه صنعت، معدن و تجارت استان و ایران نتایج بسیار مثبتی حاصل شد.

مواردی مثل امکان استفاده از بخشودگی سود و جرائم تسهیلات زیر یک‌میلیارد ریال در بانک‌های خصوصی همانند بانک‎های دولتی و اجرای قانون تسهیل تسویه بدهکاران شبکه بانکی کشور با الزام حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان نیز توسط خانه صمت استان در دست پیگیری است.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=29547

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.