• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
11

رونق هنر صنعت نساجی دیار کویر در فرای مرزها

  • کد خبر : 29868
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
رونق هنر صنعت نساجی دیار کویر در فرای مرزها

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ، نساجی به عنوان صنعتی که در یزد قدمتی دیرینه دارد، با توجه به مسئله کم آبی در استان، از جمله صنایع پاک و کم آب خواه است و بیشترین سازگاری را با محیط زیست دارد. ذوق و هنر صنعتگران یزدی را در تولیداتی از جمله پارچه‌های ترمه، […]

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ، نساجی به عنوان صنعتی که در یزد قدمتی دیرینه دارد، با توجه به مسئله کم آبی در استان، از جمله صنایع پاک و کم آب خواه است و بیشترین سازگاری را با محیط زیست دارد.

ذوق و هنر صنعتگران یزدی را در تولیداتی از جمله پارچه‌های ترمه، پرده ای، پیرهنی، رومبلی، روفرشی، شال و روسری و همچنین سایر محصولات به شکل سجاده، روتختی، پتو، دستمال ابریشمی، زری و مخمل می‌توان دید.

قطب صنعت نساجی کشور دارای دو هزار واحد نساجی است که با اشتغال ۲۰هزار نفر، ۲۵ درصد سهم اشتغال استان یزد را به خود اختصاص داده است.

تولید ۹۰ درصد رو فرشی در قطب نساجی کشور

علی اکبر کلانتر، رئیس خانه صنعت معدن و تجارت استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ، با بیان این که ۹۰ درصد از روفرشی کشور در استان یزد تولید می‌شود، گفت: در حال حاضر ۱۶۰ واحد تولید روفرشی با ظرفیت تولید سالانه یکصد میلیون متر مربع در استان فعال است.

او با اشاره به فعالیت ۶۰۰ ماشین بافندگی تولید روفرشی در استان افزود: در تولید روفرشی سه هزار نفر به طور مستقیم در استان یزد مشغول به کار هستند.

علی نخ کش که حرفه نساجی را سینه به سینه به ارث برده و یکی از تولید کنندگان روفرشی در استان یزد است، می گوید: اولین روفرشی ها، دارای طرح‌های چهارخانه پنبه‌ای بود که با دستگاه‌های ماکویی بافته می‌شد و برای حفاظت از فرش دستباف کاربرد داشت.

او ادامه می دهد: روفرشی در مدل‌ها و اندازه‌های مختلف از پادری نیم متری تا ۱۵ متری و حتی به صورت سفارشی بافته می‌شود.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=29868

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.