• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
11

رئیس خانه صنعت و معدن استان: وقتی استان‌های دیگر با دلار ۷ تومانی صنعتی شدند، کرمانشاه زیر بمباران بود

  • کد خبر : 30786
  • ۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
رئیس خانه صنعت و معدن استان: وقتی استان‌های دیگر با دلار ۷ تومانی صنعتی شدند، کرمانشاه زیر بمباران بود

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه به تشریح مهمترین چالش‌های پیش روی صنایع استان و راهکارهای توسعه صنعتی کرمانشاه پرداخت. جهانبخش شکری به مناسبت روز صنعت و معدن (۱۰ تیر) در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه امروزه بنگاه‌های اقتصادی استان با چالش‌های متعددی مواجهند که عمده این چالش‌ها صرفا مربوط […]

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه به تشریح مهمترین چالش‌های پیش روی صنایع استان و راهکارهای توسعه صنعتی کرمانشاه پرداخت.

جهانبخش شکری به مناسبت روز صنعت و معدن (۱۰ تیر) در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه امروزه بنگاه‌های اقتصادی استان با چالش‌های متعددی مواجهند که عمده این چالش‌ها صرفا مربوط به کرمانشاه نیست و تمام کشور با آن درگیر است، عدم ثبات نرخ ارز و بالا رفتن قیمت آن را یکی از مهمترین این چالش‌ها برشمرد.

وی ادامه داد: متاسفانه گاهی نرخ ارز به روز تغییر می‌کند که به دنبال آن شاهد نوسان قیمت مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز صنایع خصوصا مواد اولیه وارداتی هستیم که هم با افزایش قیمت و هم کاهش عرضه مواجه می‌شود و تولید را با چالش جدی مواجه می‌کند.

رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه از تاثیر مستقیم بالا رفتن نرخ ارز بر کاهش نقدینگی و سرمایه‌ در گردش واحدهای تولیدی  هم یاد کرد و افزود: وقتی قیمت دلار در زمانی کوتاه از کانال ۱۰ هزار تومان به نزدیک به ۲۰ هزار تومان می‌رسد، به تبع آن سرمایه در گردش مورد نیاز صنایع نیز در همین مدت کوتاه دو برابر می‌شود.

به گفته شکری، گاهی صنایع چندین ماه برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود خصوصا از طریق دریافت وام تلاش می‌کنند، اما این نقدینگی زمانی به دست آنها می‌رسد که حتی نیمی از نیازهای گذشته آنها را هم پوشش نمی‌دهد.

وی معضل دیگری که سد راه فعالیت صنایع است را بروکراسی اداری طولانی و پیچیده دانست و عنوان کرد: دستورالعمل‌ها و تصمیمات یک شبه زیان قابل توجهی به بخش تولید می‌زند. در بسیاری از این تصمیم‌گیری‌ها نظر بخش خصوصی اخذ نمی‌شود، در حالیکه این تصمیمات به صورت مستقیم فعالیت بنگاه‌های اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه اظهار کرد: خصوصا اکنون که درگیر شرایط رکود حاصل از کرونا هستیم، باید قوانین و مقررات نسبت به سال‌های گذشته که وضعیت بهتری داشتیم، تسهیل شود.

شکری با بیان اینکه سهم عمده این بروکراسی اداری و خصوصا نامه‌نگاری‌ها در اختیار دولت است، خاطرنشان کرد: از دولتمردان تقاضا داریم تا حد امکان در این زمینه تسهیل‌گری انجام دهند و قوانین و مقررات دست و پاگیر را حذف کنند.

دوره جدید قوه قضاییه، حامی تولید

این فعال اقتصادی مضعل دیگری که گاهی صنایع با آن مواجهند را نیز تملک واحدها توسط بانک‌ها اعلام کرد و افزود: البته از زمان فعالیت دوره جدید قوه قضاییه، شاهد رویه‌های خوبی در این زمینه بوده ایم و تاکید شده که هیچ بانکی حق ندارد با تملک یک واحد صنعتی، باعث تعطیلی آن شود.

وی ادامه داد: با این روند دیگر نگران از دست رفتن اشتغال فعال در واحدهای صنعتی که به تملک بانک‌ها در می‌آید نیستیم.

شکری با بیان اینکه واحدهایی که از قبل توسط بانک‌ها تملک شده بود نیز در حال واگذاری به افراد توانمند برای فعالسازی مجدد است، گفت: امیدواریم همه بانک‌ها از این رویه با جدیت تبعیت کنند.

رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه با قدردانی از حمایت‌های قوه قضاییه در این زمینه، تاکید کرد: خوشبختانه در زمینه‌های دیگر نیز قوه قضاییه برای حمایت از تولید گام‌های خوبی برداشته که نمونه دیگر آن راه‌اندازی شوراهای حل اختلاف برای بخش خصوصی است که اخیرا این شورا در شهرک صنعتی بیستون کرمانشاه و با همراهی مجموعه خانه صنعت و معدن و دستگاه قضایی استان راه‌اندازی شد.

لزوم ۲۴ ساعته شدن و تقویت زیرساخت‌های مرزی کرمانشاه

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه به واسطه هم مرز بودن کرمانشاه با عراق تعداد قابل توجهی از واحدهای تولیدی استان صادرات محور هستند و از سوی دیگر سهم قابل توجهی از صادرات واحدهای تولیدی کشور به عراق از طریق مرزهای کرمانشاه صورت می‌گیرد، اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات، موانع صادراتی چه از بعد قوانین و مقررات و چه از بعد زیرساخت‌ها است.

وی اظهار کرد: در حوزه صادرات در زمینه نرم‌افزاری نیازمند روان‌سازی کارها هستیم و از بعد سخت‌افزاری هم باید زیرساخت‌های مرزی استان تقویت شود که در این بخش نیز مشکلات زیادی داریم و در بسیاری از مرزها که حتی به صورت ملی هم خدمات دارند، امکانات اولیه مناسبی وجود ندارد.

شکری بر لزوم کاهش خواب کامیون در مرزها برای تسهیل صادرات هم تاکید کرد و گفت: متاسفانه خواب کامیون خصوصا برای مواد غذایی که زود فاسد می‌شود، خسارت‌های زیادی به همراه دارد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه ۲۴ ساعته شدن مرزها را یکی از راهکارهایی دانست که می‌تواند به کاهش خواب کامیون‌ها در مرز کمک کند و گفت: از سوی دیگر باید حمل یکسره را نیز راه‌اندازی کنیم، زیرا تخلیه و بارگیری هزینه‌های زیادی به فعالین اقتصادی تحمیل می‌کند.  این در حالی است که رانندگان عراقی می‌توانند با ماشین خود به طرف ایرانی مرز بیایند، اما برای رانندگان ایرانی امکان ورود یکسره به عراق وجود ندارد.

وی حل این مشکل را نیازمند رایزنی‌های گسترده بین مسئولین دو کشور دانست.

این فعال اقتصادی از پیمان سپاری ارزی نیز به عنوان یکی دیگر از مشکلات صنایع یاد کرد و ادامه داد: این تصمیم از ابتدا سیاست غلطی بود که تولیدکنندگان را با مشکلات زیادی مواجه کرد. دلیلی وجود ندارد که صادرکننده واقعی ارز صادراتی خود را به کشور برنگرداند، زیرا باید هزینه کارگر، مواد اولیه و … را بدهد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه عقیده دارد این معضل برای واحدهای تولیدی که با عراق کار می‌کنند بیشتر مشهود است.

۶۰ درصد صنایع کرمانشاه فعالند

وی در ادامه از وضعیت صنایع استان کرمانشاه نیز یاد کرد و گفت: به جرات می‌توانم بگویم هم اکنون نزدیک به ۶۰ درصد صنایع استان فعال هستند. البته تمام این ۶۰ درصد نیز با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند و برخی از صنایع زیر ظرفیت یا به صورت تک شیفت فعال هستند.

شکری با بیان اینکه استان کرمانشاه از دیرباز به دلیل شرایط جنگ تحمیلی نتوانست آنطور که باید مانند سایر استان‌ها روند صنعتی شدن را طی کند، افزود: وقتی استان‌های دیگر با دلار هفت تومانی در حال ساخت و سازهای صنعتی و جذب سرمایه‌گذار بودند، کرمانشاه زیر بمباران بود. در سال‌های بعد نیز مشکلات دیگری از جمله زلزله سال ۱۳۹۶، همچنان سدی بر راه توسعه صنعتی کرمانشاه بود.

رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه معتقد است، با وجود این مشکلات، باید برای استان کرمانشاه و استان‌های مشابه مانند کردستان، لرستان، خوزستان و … که هشت سال درگیر جنگ بودند مشوق‌ها و حمایت‌هایی مانند معافیت‌های مالیاتی و تامین اجتماعی، تسهیلات کم بهره و… در نظر گرفته شود تا این استان‌ها نیز بتوانند کاستی‌های خود را جبران کنند.

شکری خاطرنشان کرد: البته سال‌ها است که این راهکار را پیشنهاد داده ایم، اما مورد توجه قرار نگرفته است.

وی در ادامه از برنامه برای تجلیل از پیشکسوتان عرصه صنعت، صنعتگران جوان و صنعتگران نمونه استان نیز به مناسبت روز صنعت و معدن خبر داد و افزود: این برنامه به احتمال زیاد در همین تیرماه و در سالن شهدای دولت استانداری برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=30786

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.