• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 7174اخبار امروز : 0
14

دلالال در کمین کارخانه‌های مصادره‌ای / نگرانی کارخانه‌داران از منفعت‌طلبی برخی بانک‌ها

  • کد خبر : 31276
  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
دلالال در کمین کارخانه‌های مصادره‌ای / نگرانی کارخانه‌داران از منفعت‌طلبی برخی بانک‌ها

سهراب شرفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: معرفی قضات،  نشست‌های قضایی ، حضور دادستان و حمایت بی‌دریغ برای رفع  مشکلات از سوی دادگستری فارس از جمله اقداماتی است که  راهگشای بسیاری از معضلات اقتصادی در استان فارس بوده است. وی افزود: طی سال‌های گذشته  با یکه‌تازی ۲۰ و ۳۰ ساله  از […]

سهراب شرفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: معرفی قضات،  نشست‌های قضایی ، حضور دادستان و حمایت بی‌دریغ برای رفع  مشکلات از سوی دادگستری فارس از جمله اقداماتی است که  راهگشای بسیاری از معضلات اقتصادی در استان فارس بوده است.

وی افزود: طی سال‌های گذشته  با یکه‌تازی ۲۰ و ۳۰ ساله  از سوی برخی بانک‌ها و نبود نگاه بانکداری بر امور جاری به ویژه موانع پیش‌روی آنها سود مرکب را افزایش داده و در این راستا به علت عدم توجه به بانکداری تخصصی و اسلامی، اخذ سود‌های نجومی را به وضوح از سوی بانک‌ها شاهد هستیم.

شرفی گفت: برای رفع مشکلات،  دادگستری استان فارس ورود خوب و مثبتی  داشته و تلاش می کند در فضای آرام با کمترین تنش با ارائه مصوبات، توصیه‌های دوستانه و شوک وارد کردن  به مسائل اقتصادی نابهنجار،  فعالیت خود را  به پیش ببرد.

زمین‌خواری تبدیل به کارخانه‌خواری شده است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس  گفت: شکستن  و معالجه دمل چرکین حاکم  بر بانک‌ها  اقدام بسیار سختی است  و در این مورد  از ابتدای انقلاب اسلامی هرگاه کارخانه‌ای  مصادره شده به انبار متروکه تبدیل شده  و از رونق  افتاده است.

وی با اشاره به حرص و ولعی که در بعضی از بانک‌ها  وجود دارد، گفت: امروز  زمین‌خواری  تبدیل به کارخانه‌خواری شده  و دلالان  به دنبال خرید کار‌خانه‌های مصادره‌ای از سوی بانک‌ها هستند و این امر موجب نگرانی برای کارخانه‌داران شده است.

شرفی تاکید کرد: بعضی از بانک‌ها ، اموال کارخانه‌ها را با  ۱۰ یا ۲۰ درصد به یغما می برند اما باید گفت  ۱۰۰ درصد مقصر اصلی بانک‌ها نیستند و بخشی از این معضلات، مربوط به بی توجهی و پشت گوش انداختن تعهدات وام گیرندگان است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس اظهار داشت: رسالت بانک‌ها در تمام دنیا اهرمی برای حرکت‌ و رونق اقتصادی است در حالی که امروز، سکه خریدن بعضی از بانک ها و موسسات اعتباری و تملک کارخانه‌های مصادره‌ای فارغ از نگاه بانکداری است و آنها توجهی به نجات کارخانه‌های ورشکسته ندارند.

وی تاکید کرد: بانک‌ها برای پرداخت وام با گرفتن طرح توجیهی از کارخانه‌داران آنان را رها می کنند در صورتی که عقود مشارکتی بوده  و باید از این طرح صیانت شود.

شرفی تصریح کرد: مصادره کردن کارخانه‌ای که موفق به پرداخت سود بانکی نیست  یک حرکت قلدرانه و بر اساس نحوه شراکت، عقود اسلامی، شیوه همکاری و همپوشانی نیست و در این راستا شاهد هستیم که بانک ها براساس سودی که از پرداخت‌ وام‌ها  اخذ می کنند، اقدام به افتتاح شعب دیگر در خیابان‌های متعدد به ویژه در فاصله ۳۰۰ متری همان بانک  می‌کنند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس اضافه کرد: افزایش تعداد شعبات و ورشکسته نشدن  بانک‌ها  نشانه خدمت نیست بلکه سوددهی مضاعف و نیز جذب پول‌هایی است که  وارد چرخه مرکب شده  و چند برابر آن را تسهیل می کنند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس اظهار داشت: شیوه‌ اعمالی دادگستری بسیار مطلوب است و جای قدردارنی از رئیس کل دادگستری، دادستان و قضاتی دارد که دلسوزانه  و با تعادل و اعتدال  قضاوت می کنند.

وی گفت: امضاهای دادگستری برای خانه صنعت، معدن و تجارت بسیار ارزشمند است و در این مورد بانک‌ها، ادارات  و دستگاه‌های دولتی باید حرمت قوه قضائیه را حفظ کنند و اگر تمکین  نشود بی حرمتی اخلاقی و عدم تعهد به یکدیگر را به وجود می آورد.

شرفی تصریح کرد: در شرایط کنونی سوار کشتی طوفان زده‌ای هستیم که با امواج  متعدد روبه‌رو بوده و باید با تجربه، درایت و کمک به یکدیگر به ساحل  رسید و با جزیره‌ای اندیشیدن و جزیره ای عمل کردن نجات پیدا نخواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه کارخانه‌ای که مصادره می شود دیگر به چرخه تولید باز نمی‌گردد، افزود: کارخانه آزمایش، کفش ملی، نساجی مازندران، صنایع الکترونیک و مخابرات راه دور و نیز ده‌ها کمپانی‌ کوچک و بزرگی که مصادره شده‌اند، دیگر به چرخه تولید باز نگشته‌اند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس خاطرنشان کرد: بانک‌ها رویه اسلامی نداشته و حتی در ایام عاشورا  و تاسوعا با وجود تعطیلی، سود خود را دریافت کرده و نیز در طول سال، ۹ ماهه کاری سود و نیز سود مرکب  ۱۲ ماهه می گیرند.

شرفی با اشاره به اینکه  بانک‌های جهانی با توجه به شیوع بیماری کرونا برای نجات کشورشان سود را به زیر یک و یا ۲۵ صدم درصد آورده اند،گفت: باید توجه داشت که بانک حق ندارد به تنهایی شرایط بحرانی خود را نجات دهد و مردم را تنها بگذارد، به بانک‌ها حق داده‌اندکه پول‌های خرد را جمع و مدیریت کنند  و نیز به سوی مولد، صادرات، واردات که بخشی از نفع آن  به جامعه  و بخشی دیگر به سمت بنگاه‌های اقتصادی حرکت می‌کند .

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس بیان داشت: بانک‌ها حق ندارند در شرایط بحرانی  عهدشکنی کنند و ابتدا خود را نجات داده ولی مردم را  به حال خود بگذارند ،  این حرکت خلف وعده  بوده و جرم محسوب می شود چراکه دولت به عنوان هسته و مابقی همانند ستاره  باید به دور آن بچرخند در صورتی این حلقه بهم متصل نیست و هرکس ساز خود را می زند که باعث می شود به اهدف خود دست نیابیم.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=31276

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.