دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به مشکلاتی که “شهر صنعتی کرمانشاه” با آن مواجه است، گفت: خواستار همکاری دستگاه قضا برای حل مشکلات این شهرک هستیم.

فرهاد مرزی با اشاره به تاریخچه شهر صنعتی کرمانشاه واقع در جاده سنندج و مشکلاتی که در این سال‌ها برای  این شهرک ایجاد شده، اظهار کرد: شهر صنعتی جاده سنندج یکی از چهار شهرک صنعتی نخستین بود که در کشور در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۱ ایجاد شد. در آن مقطع علاوه بر کرمانشاه در رشت، قزوین و فیروزکوه نیز سه شهرک صنعتی دیگر دایر شد.

وی در گفت و گو با ایسنا گفت: این شهرک‌های صنعتی که در زمان خود بسیار توانمند بودند با سرمایه جزیی بخش خصوصی و سهام داری عمده بانک صنعت و معدن کار خود را آغاز کردند و رونق سرمایه‌گذاری و تولید در آنها شکل گرفت.

دبیرخانه صنعت و معدن کرمانشاه با بیان اینکه بعد از مدتی بانک صنعت و معدن سهام خود را به شرکت آتیه دماوند” که یکی از زیرمجموعه‌های خود بانک بود واگذار کرد، یادآور شد: این شرکت نیز بعد از چند سال ناتوانی در اداره این چهار شهرک صنعتی، آنها را به شهرداری الوند قزوین واگذار کرد.

به گفته مرزی واگذاری این شهرک‌ها به شهرداری الوند قزوین در سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۷۹ رخ داده و از آن زمان تاکنون شهر صنعتی کرمانشاه نیز در کنار سه شهر صنعتی دیگر متعلق به شهرداری الوند قزوین است.

وی تاکید کرد: از آنجایی که این شهرک صنعتی سهامی خاص محسوب می‌شود و در اختیار شهرداری و شورای شهر الوند قزوین است و متعلق به بخش خصوصی محسوب می‌شود، امکان گرفتن آن برای کرمانشاه وجود ندارد.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به مشکلات متعددی که در این سال‌ها برای این شهرک صنعتی ایجاد شده، افزود: متاسفانه شهرداری الوند قزوین زمین‌های این شهرک را فروخته و به جای آنکه پول فروش این زمین‌ها را خرج زیرساخت‌های شهرک صنعتی کرمانشاه کند، آن را به شهرک صنعتی قزوین برده است.

مرزی با انتقاد از اینکه برخی از معابر این شهرک بعد از گذشت ۴۰ تا ۵۰ سال هنوز آسفالت ندارد، ادامه داد: حتی مدیرعامل این شهرک نیز در عمده مواقع از قزوین و یا دیگر استان‌های کشور انتخاب شده و فقط دو بار مدیرعامل کرمانشاهی داشتیم که در این مدت توانستیم اقدامات خوبی مانند گازکشی شهرک، برقراری تلفن، سند مالکیت و … را انجام دهیم که البته عمده این اقدامات نیز به همت انجمن مدیران واحدهای صنعتی شهرک صورت گرفت.

وی مهمترین مشکل کنونی این شهرک را کمبود زیرساخت‌ها و عدم عمل به تعهدات از سوی شهرداری الوند قزوین اعلام کرد و ادامه داد: برای مثال هم اکنون این شهرک به دلیل نبود تصفیه‌خانه فاضلاب به شدت دچار مشکل است.

دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه تا کنون چند مرتبه از طریق محیط زیست به دلیل نبود تصفیه‌خانه فاضلاب علیه مدیرعامل شهرک حکم گرفته شده، گفت: هر بار با تعویض مدیرعامل این حکم نقض می‌شد.

مرزی تاکید کرد: طی سال‌های اخیر بارها تلاش کردیم مشکلات را با این مجموعه مرتفع کنیم، اما هر بار با ترفندی از عمل به تعهدات خود سر باز زدند.

وی ادامه داد: هم اکنون در نهایت توانستیم علیه شهرک حکم بگیریم و زمین‌ها و حساب‌های آنها را توقیف کنیم تا نسبت به تعهدات خود مانند احداث تصفیه خانه فاضلاب، آسفالت معابر، جدول گذاری، احداث درمانگاه، احداث نمازخانه و … اقدام کنند.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه همکاری دستگاه قضا برای اجرایی شدن این حکم را ضروری دانست و یادآور شد: نباید اجازه بدهیم فرصت خوب این شهرک صنعتی از دست کرمانشاه برود.