• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
11

جهانگیری: بعد از برجام حدود ۱۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب شده است

  • کد خبر : 12516
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
جهانگیری: بعد از برجام حدود ۱۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب شده است

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، اسحاق جهانگیری روز یکشنبه در افتتاحیه یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست ۲۰۱۷ که نمایشگاه بین المللی برگزار شد، اظهارکرد: یکی از اصلی ترین رشته های صنعتی ایران، صنعت پتروشیمی است. صنعتی پویا، توجیه پذیر و از هر جهت با سیاست های داخلی ایران سازگار است. وی افزود: پتروشیمی […]

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، اسحاق جهانگیری روز یکشنبه در افتتاحیه یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست ۲۰۱۷ که نمایشگاه بین المللی برگزار شد، اظهارکرد: یکی از اصلی ترین رشته های صنعتی ایران، صنعت پتروشیمی است. صنعتی پویا، توجیه پذیر و از هر جهت با سیاست های داخلی ایران سازگار است.
وی افزود: پتروشیمی صنعتی دانش بنیان و مردمی است که قادر است در فضای بین المللی حضور داشته باشد بنابراین در این زمینه وزارت نفت برنامه های خوبی را تهیه کرده است.
معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد صنایع پایین دستی حتما با حمایت وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به سرعت توسعه پیدا کند.
جهانگیری همچنین گفت: یکی از اولویت های دولت بصورت ویژه برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی، بخش صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن است.
وی یادآور شد: از اول دولت یازدهم تا شهریور سال ۹۶، ۱۹ میلیارد و ۳۷۷ میلیون دلار طرح سرمایه گذاری مستقیم در وزارت امور اقتصادی و دارایی تحت حمایت قانون سرمایه گذاری خارجی کشور به تصویب رسید.
وی اظهارکرد: بیش از ۱۱میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار آن جذب شده و در واقع تبدیل به کارخانه و صنعت در کشور شده است.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: در دوران بعد از برجام حدود ۱۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب شده است.
جهانگیری در ادامه به موضوع سخنرانی ترامپ رییس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: در مقطع خاصی از جهان قرار گرفته ایم، هفته گذشته تصویری از جهان در مجمع عمومی سازمان ملل به نمایش گذشته شد.
وی ادامه داد: در یک طرف تمایل جنگ طلبانه ای بود که ترامپ و نتانیاهو به نمایش گذاشتند و آن را نمایندگی می کردند و به نظر می آمد به دنبال ایجاد هراسی باشند برای تجارت اسلحه و سلطه بر جهان.
معاون اول رییس جمهوری افزود: در طرف دیگر کشورهای مستقلی بودند که به رای ملت و خودشان پایبند بوده ومی خواستند روی پای خودشان بایستند.
جهانگیری اضافه کرد: سخنان سنجیده دکتر روحانی رییس جمهوری را همگان شنیدید، پیامش این بود که ایران به دنبال تنش زدایی است، ایران به قوانین و مقررات بین المللی پایبند است، این کشور به دنبال جهانی عاری از خشونت و افراط گرایی و تروریسم است و سابقه عمل ایران در این سال ها به خوبی به نمایش گذاشته شده است.
وی همچنین گفت: لازمه زندگی در جهان پرمخاطره ای که در آن قرار گرفته ایم همانطور که رهبری تاکید کردند، توانمند کردن کشور و جامعه از نظر علمی،فناوری، صنعتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.
معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: نیازمند عزم ملی برای نوسازی نگرش ها و نهادها در جهت توانمندی شهروندانمان هستیم، البته در این مسیر نوسازی با چالش ها و فرصت هایی روبرو هستیم.
جهانگیری با بیان این که سیاست های مورد نیاز برای توانمند جامعه و کشور مورد اجماع همه است، خاطرنشان کرد: امروز سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد اجماع همه است، قوای سه گانه، بخش خصوصی و دولتی هماهنگ هستند.
وی ادامه داد: امروز در مقطعی قرار گرفته ایم که اقتصاد با توجه به نقدها و تنگ هایی که داریم در مسیر صحیح قرار گرفته است.
وی یادآور شد: شاخص های عملکردی اقتصاد شاخص های قابل قبولی است و ثبات مناسبی در اقتصاد کشور داریم، رشد اقتصادی ایران بعد از یک دوره طولانی پس از سال ۱۳۹۵ طبق گزارش بانک مرکزی بالای ۱۲ درصد و طبق گزارش مرکز آمار ایران بالای ۹ درصد رسید که جزو رشدهای کم سابقه در دهه های اخیر کشور و در جهان هم جزء رشدهای مهم است.
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که در سه ماهه سال ۱۳۹۶ رشد اقتصادی کشور ۶٫۵ درصد و بدون نفت ۷ درصد بوده است، یادآور شد: برخی فکر می کردند که رشد اقتصادی سال ۹۵ به دلیل سهم بسیار بالایی که نفت در آن داشت قادر نخواهیم بود که در سال ۹۶ رشد اقتصادی را دنبال کنیم که خوشبختانه ما در سه ماهه اول با چنین رشدی روبرو شدیم.
جهانگیری ادامه داد: این رشد در همه بخش های اقتصادی کشور مثبت بود. برای اولین بار بخش معدن و ساختمان بعد از یک دوره طولانی که با رشد منفی روبرو بودند به رشد مثبت تبدیل شدند.
وی گفت: روند منفی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی که از فصل چهارم سال گذشته به مثبت ۶٫۲ تبدیل شد در سه ماهه اول سال جاری با ۷٫۱ دهم درصد مثبت تبدیل شد. خالص اشتغال ایجاد شده در سال ۱۳۹۵ ، ۶۰۰ و ۱۶ هزار شغل بود. کشورهای محدودی به اندازه انگشت های دست در فضای بین المللی می توانند شغل در سطح ۶۰۰ هزار ایجاد کنند و ما در سال ۹۴ هم چنین عددی داشتیم.
جهانگیری افزود: در سه ماهه امسال ۷۰۰ و ۳ هزار شغل نسبت به سه ماهه بهار سال گذشته اتفاق افتاده است. تورم یک رقمی که در سال گذشته به آن دست پیدا کردیم و برای خیلی ها تردید بود که آیا دولت در سال ۹۶ می تواند این تورم یک رقمی را ادامه دهد که خوشبختانه تا مردادماه سال جاری براساس مرکز آمار ایران تورم ۷٫۷ دهم درصد و امیدواریم که بتوانیم همه این شاخص های مثبت را در سال ۹۶ و سال های آینده ادامه دهیم.
معاون اول رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد هم در چالش های پیش رو مثل بیکاری، معیشت و سطح زندگی مردم و رفاه آنها گشایش خوبی پیدا کنیم و این سیاست ها و دستاوردها نتیجه سیاست های کارشناسانه و عالمانه ای بود که در دولت پیش گرفته شد و براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی ما به این نتایج رسیدیم.
جهانگیری گفت: یکی از بخش هایی که نقش محوری در سیاست های اقتصاد مقاومتی برعهده دارد بخش نفت و گاز و پتروشیمی است که هم در اولویت های عملکردی سال ۱۳۹۵ و هم در اولویت هایی که در سال ۱۳۹۶ برای این بخش در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تدوین شده است بهترین عملکرد را وزارت نفت و مجموعه های وابسته به آن داشتند.
وی افزود: ما در بخش سرمایه گذاری نفت و صنایع بالادستی نفت و گاز در میادین مشترک در همکاری و توافق با شرکت های خارجی در چهارچوب قراردادهای جدید نفت و گاز در سال ۱۳۹۵ وزارت نفت کار بزرگی انجام دادیم.
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: برای اولین بار بود که فرمول و چهارچوب قراردادهای نفتی به نظر منتقدیم و صاحب نظران گذاشته شد و حدود یکسال افراد راجع این قراردادها اظهار نظر می کردند و در نهایت مجموعه ای در ستاد اقتصاد مقاومتی و دولت نظرات صاحب نظران را جمع آوری کرد و به تصویب رساند و امروز اجماع روی این قراردادها وجود دارد و وزارت نفت براساس این قراردادها پیگیر این است که شرکای معتبر خود را در سطح بین المللی را شناسایی کند.
جهانگیری همچنین گفت: بهترین فرصت برای کشورهایی که می خواهند در بخش نفت وگاز ایران سرمایه گذاری کنند، وجود دارد و وزارت نفت آمادگی دارد که در این زمینه قراردادهای بزرگ امضا کند که خوشبختانه یکی از آنها با شرکت توتال فرانسه امضا شد.
وی افزود: با داشتن بزرگ ترین ذخایر نفت و گاز دنیا باید تولیدات متناسب با آن باشد، جایگاه ایران در زمینه ظرفیت سازی نفت و گاز باید به جایگاه مناسب خود برسد که خوشبختانه وزارت نفت افق های بزرگی برای آینده این کشور ترسیم کرده است.
وی با تأکید بر این که فرصت مناسبی برای توسعه کشور به وجود آمده است، گفت: با ظرفیتی که در کشور وجود دارد ایران می تواند به توسعه برسد و در همین راستا ما مسیر تعامل با دنیا را در پیش گرفته ایم و بر خلاف تصور آمریکائی ها که فکر می کنند، می توانند ایران را محدود کنند، اما ایران قادر خواهد بود در هر شرایطی در جهت توسعه حرکت کند.
اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (یکشنبه) با حضور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران، یازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست را افتتاح و به همراه وزیر نفت از بخش های مختلف این نمایشگاه بازدید کرد و در جریان آخرین دستاوردها و محصولات این حوزه قرار گرفت.
در یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست بالغ بر یک هزار و ۱۲۰شرکت داخلی و خارجی از ۲۴ کشور جهان شرکت کرده اند و در نمایشگاه امسال مشارکت شرکت های خارجی رشد ۲۱ درصدی داشته است.
یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست ۲ تا ۵ مهر ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در چهار گروه مواد اولیه، کالاهای ساخته و نیمه ساخته شده، ماشین آلات و تجهیزات و خدمات برپا شده است.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=12516

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.