• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
13

جلسه تولیدکنندگان ذغال سنگ با شریعتمداری/احتمال تکرار حادثه یورت

  • کد خبر : 15461
  • ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۹:۱۶
جلسه تولیدکنندگان ذغال سنگ با شریعتمداری/احتمال تکرار حادثه یورت

یک مقام مسئول از برگزاری جلسه تولیدکنندگان ذغال سنگ با وزیر صنعت خبر داد و گفت: بیشتر معادن ذغال سنگ، ایمنی لازم را ندارند. به گزارش خبرنگار مهر، محمد مجتهدزاده، رئیس انجمن ذغال سنگ ایران در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت تولید ذغال سنگ در کشور گفت: درخشان ترین دوره […]

یک مقام مسئول از برگزاری جلسه تولیدکنندگان ذغال سنگ با وزیر صنعت خبر داد و گفت: بیشتر معادن ذغال سنگ، ایمنی لازم را ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مجتهدزاده، رئیس انجمن ذغال سنگ ایران در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت تولید ذغال سنگ در کشور گفت: درخشان ترین دوره فعالیت ذغال سنگ در ایران در فاصله سال های ۴۵ تا ۵۵ بوده است که در آن زمان عملکرد منطبق بر آخرین تکنولوژی های روز دنیا بوده است، اما اکنون بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی تنها معدن ذغال سنگ طبس با تکنولوژی روز دنیا مشغول به کار است و سایر معادن شرایط مناسبی به لحاظ تکنولوژی ندارند.

وی افزود: ۱۰۰ هزار کیلومتر از مساحت ایران را نواحی ذغال سنگ خیز شامل طبس، کرمان، البرز شرقی و البرز مرکزی تشکیل می دهند که مجموع این چهار ناحیه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخایر قطعی ذغال کک شو و یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تن ذغال سنگ حرارتی است و البته دو تا سه برابر این ارقام نیز ذخایر قطعی ذغال سنگ کشور به شمار می رود.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار دقیق از تولید، در سال ۹۶ معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید کنسانتره ذغال سنگ حاصل شده که نسبت به سال ۹۵ از رشد ۱۵ درصدی برخوردار بوده است، ضمن اینکه عمده این افزایش مرتبط با ناحیه طبس است.

مجتهدزاده میزان نیاز واحد کوره بلند در اصفهان را یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن و کوره بلند خاورمیانه در زرند را که سال ۹۷ وارد مدار تولید می شود، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره عنوان و خاطرنشان کرد: بازار ذغال سنگ و ذخیره آن نشان می دهد که ضرورت دارد این بازار را تامین کنیم به خصوص اینکه هم اکنون ۱۳ هزار نفر اشتغال مستقیم وجود دارد که در صورت افزایش تولید به ۲۰ هزار اشتغال مستقیم ارتقا خواهد یافت.

وی خواستار بهره مندی از تکنولوژی روز دنیا در معادن ذغال سنگ شد و گفت: در سال جاری ۵۵۰ هزار تن کنسانتره از طبس تولید خواهیم کرد و شیوه تولید منطبق با تکنولوژی در این معدن الگوی مناسبی برای سایر معادن است.

رئیس انجمن ذغال سنگ با اشاره به حادثه تاسف برانگیز معدن زمستانی یورت افزود: این حادثه توجه افکار عمومی نسبت به ایمنی در معادن ذغال سنگ جلب کرد و اکنون ارزیابی های ما حکایت از آن دارد که وضعیت مشابه معدن زمستان یورت در سایر معادن نیز مشاهده می شود که بخش عمده ای از آن به تجهیزات غیراستاندارد در این معادن برمی گردد و البته وزارت صنایع حساسیت لازم را در این زمینه اتخاذ کرده است و نظارت ها دقیق تر شده؛ چرا که احساس خطر می کنند که این حادثه مجدد تکرار شود.

مجتهدزاده از برگزاری جلسه ای با وزیر صنعت در روز سه شنبه هفته پیش رو خبر داد و گفت: قرار شده تا گزارشی به همراه پیشنهادات به وزیر صنعت ارائه دهیم که بر این اساس پیشنهاد ما آن است که ۴ مرکز HSE ایمنی و بهداشت محیط زیست در چهار ناحیه ذغال کشور با مرکزیت ناحیه ذغال کرمان، ذغال طبس، البرز شرقی و ناحیه ذغال البرز مرکزی از سوی دولت احداث شود که به تمام تجهیزات ایمنی مجهز شوند.

وی ادامه داد: مسئله ای که در کاهش حوادث نقش بسیاری دارد، آموزش نیروی کار است که در هر معدن باید گروه ایمنی و نجات مستقر شده و تجهیزات لازم را در اختیار قرار دهند، ضمن اینکه هر کارگر معدن نیز باید به یک کپسول خودنجات مجهز شود.

مجتهدزاده از وجود کپسول های خودنجات در برخی معادن خبر داد و خاطرنشان کرد: این کپسول ها وجود دارند اما تاریخ مصرف آنها گذشته است و پیشنهاد ما آن است که به عنوان یارانه بخش تولید، کلیه معادن ذغال سنگ مجهز به این کپسول ها شوند.

رئیس انجمن ذغال سنگ ایران از ارائه پیشنهادی به وزیر صنعت مبنی بر تغییر در شیوه قیمت گذاری ذغال سنگ خبر داد و گفت: در سال جاری قیمت ذغال سنگ در بازارهای جهانی شکوفاترین وضعیت را داشته است و قیمت از مرز ۲۵۰ دلار در هر تن هم عبور کرده است، ضمن اینکه در روزهای ابتدایی سال ۲۰۱۸ میلادی نیز قیمت به ۲۸۰ دلار هم رسیده است در حالی که در سال ۹۶ هنوز با گذشت ۱۰ ماه از سال، قیمت از سوی دولت اعلام نشده است.

وی یکی از بخش های پیشران رشد اقتصادی در دنیا را ذغال سنگ دانست و خاطرنشان کرد: علت اصلی رشد اقتصادی آمریکا طی سال ۲۰۱۷ میلادی اعطای بالاترین معافیت مالیاتی به ذغال سنگ و تحرک در این بخش بوده است، در حالیکه اکثر معادن چندین ماه حقوق معوق کارگران را دارند که امیدواریم در جلسه روز سه شنبه با وزیر صنعت این مشکل حل شود.

مجتهدزاده گفت: در یک دوره چهارساله از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ چنانچه منابع مالی به صورت تسهیلات بانکی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، معادن کوچک و متوسط که هم اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید دارند می توانند با نوسازی ماشین آلات خود تولید را یک میلیون تن افزایش دهند، ضمن اینکه برای معادن بزرگ نیز ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار منابع ارزی و حدود ۷۰۰ میلیارد تومان منابع ریالی مورد نیاز است که اگر تسهیلات در اختیار واحدها قرار گیرد، تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تنی امروز را به ۲ میلیون تن خواهیم رساند.

همچنین سعید صمدی دبیر انجمن ذغال سنگ نیز با بیان اینکه ذغال سنگ کرمان ۶۰۰ هزار تن تولید داشته که اکنون به ۳۰۰ هزار تن رسیده است، از تعطیلی مجتمع ذغال سنگ البرز مرکزی خبر داد.

وی با اشاره به شکل گیری انجمن ذغال سنگ با مجوز اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: تمام تولیدکنندگان اعم از ذغال کک شو و حرارتی، عضو انجمن شده و هدف این است که تولید را افزایش دهیم؛ چرا که ذغال سنگ منبع انرژی اقتصادی برای ایران است و اگر منابع انرژی را بر اساس نرخ جهانی طبقه بندی کنیم، ذغال ایران جای توسعه خواهد داشت.

صمدی خاطرنشان کرد: هدف این است که سیستم های جدید استخراج ذغال را در کشور مستقر کنیم و سیستم های مکانیزه و نیمه مکانیزه را در کارخانجات نصب نماییم تا تولید افزایش یابد.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=15461

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 7
  1. سلام.مطالب سایت عالیه.ممنون از شما.به امید توفیق روزافزون.

  2. سلام و سپاااااس فراوان از اشتراک گذاریتون
    عااااااااالییی بود
    به امید موفقیتهای روز افزون
    خسته نباشید.

  3. تو زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین سایت ها هستید.

  4. سپاسگزارم از سایت خوبتون بابت مطالب مفیدی که در آن قرار میدید،امیدوارم موفق و پیروز باشید.

  5. سلام ممنون از سایت خوبتون .. موفق و پیروز باشید

  6. با سلام و درود فراوان خدمت دست اندرکاران وبسایت ممنون از اطلاعات مفید و کاربردیتون موفق و موید موید باشید

  7. مطلبتون بسیار خوب بود موفق پیروز باشید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.