• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
12

جزئیات تحقیق و تفحص از ایمیدرو/ بررسی وضعیت معادن راکد و عقب‌ماندگی اکتشافات

  • کد خبر : 12411
  • ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
جزئیات تحقیق و تفحص از ایمیدرو/ بررسی وضعیت معادن راکد و عقب‌ماندگی اکتشافات

علی اسدی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تشریح جزئیات طرح تحقیق و تفحص از سازمان توسعه معادن، اظهار داشت: این طرح به تصویب مجلس رسیده و به محض ابلاغ از سوی هیأت رئیسه مجلس، اعضای تیم تحقیق و تفحص مشخص خواهند شد و جمع‌آوری اطلاعات در مدت شش ماه صورت خواهد […]

علی اسدی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تشریح جزئیات طرح تحقیق و تفحص از سازمان توسعه معادن، اظهار داشت: این طرح به تصویب مجلس رسیده و به محض ابلاغ از سوی هیأت رئیسه مجلس، اعضای تیم تحقیق و تفحص مشخص خواهند شد و جمع‌آوری اطلاعات در مدت شش ماه صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: یکی از محورهای تحقیق و تفحص از سازمان توسعه معدن، موضوع واگذاری معادن به برخی افراد است، به طوری که یکسری از معادن واگذار شده‌اند که فرد خریدار، سرمایه لازم را برای شروع به کار ندارد و یا اینکه معدن را نگه داشته تا گران شود و آن را بفروشد.

وی با اشاره به نقش مهم معادن در اشتغال‌زایی به ویژه در شهرستان‌ها، گفت: در حال حاضر پهنه‌های معدنی زیادی در کشور به بخش خصوصی واگذار شده که فعال نشده‌اند و همچنان راکد هستند، به طوری که در یکی از بخش‌های کرمان بیش از ۱۵ مورد معدن از این دست وجود دارد.

اسدی با بیان اینکه قصد داریم این معادن را فعال کنیم، گفت: خریداران باید سریع‌تر برای بهره‌برداری از معادن سرمایه‌گذاری کنند و در صورتی که توان لازم را ندارند، این معادن باید به افراد علاقمند و توانا واگذار شود.

وی با اشاره به بررسی موضوع معادن راکد با حضور شریعتمداری در مجلس پیش از انتخاب وی به عنوان وزیر صنعت، گفت: در این جلسات تأکید کردیم که معادن از نقش مهمی در اشتغال‌زایی برخوردار هستند، وزیر نیز بر این مسئله تأکید داشت و در حال حاضر نیز موضوع معدن جزء اولویت‌های وزیر جدید صنعت است.

* بررسی عملکرد سازمان زمین شناسی در اکتشاف معادن

عضو کمیسیون صنایع مجلس، عقب‌ماندگی اکتشاف ذخایر معدنی را از دیگر محورهای تحقیق و تفحص از سازمان توسعه معادن عنوان کرد و گفت: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب به اندازه کافی به موضوع اکتشاف توجه نشده و در این بخش عقب هستیم.

وی ادامه داد: بخش خصوصی حاضر به صرف هزینه اضافه برای اکتشاف نیست و به همین دلیل بخش دولتی باید این موضوع را پیگیری کند، در این راستا عملکرد اکتشاف معادن توسط سازمان توسعه معادن و همچنین سازمان زمین‌شناسی در طرح تحقیق و تفحص از ایمیدرو مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به ماده ۴۳ برنامه ششم، گفت: بر این اساس، ۳۵ درصد از واریزی‌های بهره مالکانه یا حقوق دولتی به حساب خزانه دولت از سوی هر معدن باید صرف اکتشاف و توسعه همان معدن شود، ولی در حال حاضر این رقم در بودجه عمومی کشور پنهان می‌شود و سازمان مدیریت به دلایلی از جمله محدودیت منابع مالی، زیر بار پرداخت آن نمی‌رود.

اسدی با بیان اینکه در توسعه معادن موفق نبوده‌ایم، گفت: به عنوان مثال در معادن مس، توسعه قابل قبولی اتفاق نیفتاده و در شهر بابک معادنی وجود دارند که بیش از چند سال است آماده بهره‌برداری هستند ولی می‌گویند سرمایه‌گذار نداریم و به همین دلیل این معادن راکد مانده‌اند.

به گفته وی، بیکاری در شهرستان‌ها به اوج خود رسیده و به همین دلیل، فعال شدن معادن می‌تواند سهم مهمی در کاهش بیکاری داشته باشد که این موضوع را با وزیر جدید صنعت نیز مطرح کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه زمان شعار دادن گذشته و باید برای ایجاد اشتغال وارد عمل شویم، گفت: موضوع هزینه سفرهای خارجی نیز از جمله مسائل مورد بحث در قالب تحقیق و تفحص از سازمان توسعه معادن است که برای قرار گرفتن جزء محورهای این طرح باید به تصویب نمایندگان برسد.

* مشکلات تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس

وی در پایان در مورد وضعیت طرح تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس نیز گفت: مشکلاتی در اجرای این طرح وجود دارد و هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

وی افزود: منتظر بودیم با تشکیل دولت جدید و مشورت مسئولین، موضوع تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس را به سرانجام برسانیم و شاهد اصلاح امور در این بخش باشیم.

 

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=12411

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.