• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 7174اخبار امروز : 0
9

جای خالی تولید رقابتی در صنعت خودرو

  • کد خبر : 12936
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۹:۲۸
جای خالی تولید رقابتی در صنعت خودرو

درحال‌حاضر و همزمان با مطرح‌شدن اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و اشتغال در کشور هنوز بخش مهمی از موانع فضای تولید برطرف نشده و هرچند اختصاص تسهیلات و کاهش سودهای بانکی گام مهمی در جهت حمایت از تولید به شمار می‌رود اما فضا و شرایط برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های تولیدی به‌ویژه صنعت خودرو فراهم […]

درحال‌حاضر و همزمان با مطرح‌شدن اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و اشتغال در کشور هنوز بخش مهمی از موانع فضای تولید برطرف نشده و هرچند اختصاص تسهیلات و کاهش سودهای بانکی گام مهمی در جهت حمایت از تولید به شمار می‌رود اما فضا و شرایط برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های تولیدی به‌ویژه صنعت خودرو فراهم نشده است.

درحال‌حاضر شاهد چرخه باطل سودهای بانکی بر جریان تولید هستیم؛ چرخه‌ای که لازم است در نقطه‌ای قطع شود زیرا نمی‌توان منکر اثرات تورمی کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی بر تولید شد و هرچند اقدام دولت در زمینه کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی نخستین گام درجهت قطع این چرخه است اما تولیدکننده و خودروساز باید به این نکته توجه کنند که به دنبال افزایش بهره‌وری رفته و در ادامه کاهش نرخ تمام‌شده محصولات را محقق سازد تا ضمن ایجاد بازاری رقابتی، مصرف‌کننده نیز مشمول سود شود. به‌طورقطع تا زمانی که مواد اولیه استاندارد در اختیار تولیدکننده قرار نگیرد و طبق عرف شناخته‌شده، نقدینگی موردنیاز آن تامین نشود و به‌طور همزمان نظام اداری و بروکراسی براساس استانداردهای رقبا نباشد نباید منتظر تولید با ارزش افزوده بالا، ضایعات کمتر و کیفیت بالاتر و رقابتی در صنعت ازجمله صنعت خودرو بود. این شرایط در حالی است که هم‌اکنون جریان تولید رقابتی در صنعت خودرو دیده نمی‌شود و لازم است دولت جسارت لازم را داشته باشد و در شرایطی که حضور او الزامی است، ورود کرده و اوضاع را کنترل و مراقبت کند. نمونه این شرایط پیش‌بینی تسهیلات نوسازی واحدهای تولیدی است. در شرایطی که صنعت قطعه با ماشین‌آلات فرسوده مشغول فعالیت است و از کمبود نقدینگی رنج می‌برد با استفاده از فرصت ایجادشده درجهت توسعه صنعت خودرو، این تسهیلات می‌تواند به واحدهای قطعه‌سازی تعلق گیرد. بر این اساس دولت باید مکلف شود تا هرچه زودتر آیین‌نامه‌ها و شرایط پرداخت تسهیلات برای رونق واحدهای تولیدی را اعلام و همزمان زمینه حضور سرمایه‌گذاران خارجی را فراهم کند.

آرمان خالقی – عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=12936

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.