• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
11

بخش‌خصوصی آماده سرمایه‌گذاری در بندر رجایی و فرودگاه امام است

  • کد خبر : 13607
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۸:۳۷
بخش‌خصوصی آماده سرمایه‌گذاری در بندر رجایی و فرودگاه امام است

رئیس اتاق تهران گفت: بخش خصوصی آمادگی دارد برای سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور سرمایه خارجی جذب کند. به گزارش خبرنگار مهر، مسعود خوانساری در همایش لجستیک با اشاره به مشکلات و ضعف های ایران در بخش حمل و نقل گفت: امروزه همه ما شاهدیم که ترکیه به عنوان هاب […]

رئیس اتاق تهران گفت: بخش خصوصی آمادگی دارد برای سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور سرمایه خارجی جذب کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود خوانساری در همایش لجستیک با اشاره به مشکلات و ضعف های ایران در بخش حمل و نقل گفت: امروزه همه ما شاهدیم که ترکیه به عنوان هاب هوایی منطقه تبدیل شده و نه تنها بسیاری از پایتخت های کشورهای مختلف بلکه به دیگر شهرهای آن نیز پرواز دارد. دبی و قطر نیز در حال تبدیل شدن به چنین جایگاهی هستند. این در حالی است که فرودگاه امام خمینی از نظر ارتفاع نسبت به سطح دریا بهترین جایگاه را برای تبدیل شدن به هاب هوایی منطقه را دارد.

خوانساری افزود: ایران از لحاظ موقعیت بنادر نیز می تواند به عنوان هاب دریایی تبدیل شود چرا که با هفت کشور محصور در خشکی با جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ میلیون نفر همسایگی دارد اما بسیاری از کالاها به بنادر جنوبی خلیج فارس رفته و سپس از آنجا به ایران و دیگر کشورهای منطقه منتقل می شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران با اشاره به نقش موثر تحریم ها در وارد آمدن به فشار اقتصادی کشور ادامه داد: در حال حاضر در بنادر جنوبی خلیج فارس بیش از ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار در دست توسعه بنادر، سرمایه گذاری شده است. اما سرمایه گذاری در بنادر ایران کمتر از یک میلیارد دلار است که نشان می دهد باید تلاش کنیم سرمایه های خارجی را هم در بخش ساخت بنادر و هم در بخش کشتیرانی جذب کنیم تا در یک دوره دراز مدت سهم بیشتری از جابجایی کالا در بنادر داشته باشیم.

وی با اشاره به سرمایه گذاری خوبی که در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شده است تأکید کرد: این شرکت بخش زیادی از حمل و نقل دریایی کشور را انجام می دهد اما اگر در بنادر بتوانیم سرمایه گذاری بیشتری داشته باشیم می توانیم لاینرهای بزرگتری را به ایران بیاوریم.

نایب رئیس اتاق ایران با بیان اینکه در حوزه هوایی بیشترین ضربه را از تحریم ها خوردیم تصریح کرد: امیداریم با اقدامات ۲ سال اخیر، بخشی از کمبودهای ناوگان هوایی را جبران کنیم اما از نظر فرودگاه ها نیازمند توسعه هستیم به خصوص سرمایه گذاری در فرودگاه امام از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی در خصوص حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: بخش جاده عمده حمل و نقل کشور را برعهده دارد و ۹۰ درصد آن در دست بخش خصوصی است اما مهمترین مشکل این بخش موضوع کمبود پیمایش بار جاده ای است.

خوانساری افزود: در حال حاضر متوسط پیمایش کامیون در جاده ۷۰ هزار کیلومتر در سال است که یک سوم پیمایش عمومی دنیا است. به همین دلیل قیمت تن-کیلومتر در ایران بالاست و بر روی همه بخش های اقتصادی- خدماتی و صنعتی تأثیر منفی دارد.

به گفته رئیس اتاق تهران علیرغم اینکه حمل و نقل جاده ای در دست خصوصی است اما در این بخش رقابت وجود ندارد و شرکت های حمل و نقل کالا به دنبال خرید و توسعه ناوگان جاده ای نیستند.

وی با انتقاد از ثابت ماندن رشد حمل و نقل در کشور در رقم ۷ درصد در طول سالهای گذشته گفت: یکی دیگر از مشکلات این بخش علاوه بر کم بودن درصد رشد آن خارج شدن سود حاصل از این بخش و ورود آن به دیگر بخشهاست. در حال حاضر سودی که از حمل و نقل به دست می آید در خود این صنعت سرمایه گذاری نمی شود و به سایر بخش های اقتصادی منتقل می شود.

نایب رئیس اتاق ایران با بیان اینکه حمل و نقل موتور محرکه اقتصاد است ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که دولت دارد، بودجه دولتی نمی تواند برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل استفاده شود و در این خصوص باید از سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: بخش خصوصی آمادگی دارد با ایجاد کنسرسیوم با کشورهای خارجی در حوزه حمل و نقل دریایی در دو بندر شهید رجایی و امام خمینی و همچنین در حوزه حمل ونقل هوایی در بخش فرودگاه امام خمینی سرمایه گذاری کند. حتی در این دوره که فشارهای خارجی وجود دارد که خارجی ها به ایران نیایند بخش خصوصی می تواند سرمایه های خارجی را جذب کند.

خوانساری در بخش دیگری از اظهارات خود درخصوص مشکلات حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در بخش جاده، راننده ها را به شرکت های حمل و نقل کالا متصل کنیم، تا میزان پیمایش آنها افزایش یابد، قیمت تمام شده کالا کاهش خواهد یافت. در حال حاضر قیمت یک دستگاه اتوبوس با کامیون نو تقریبا برابر است اما اتوبوس سالانه ۲۲۰ هزار کیلومتر پیمایش دارد اما یک دستگاه کامیون در سال به طور متوسط ۷۰ هزار کیلومتر پیمایش دارد که سبب شده قیمت تمام شده حمل و نقل بالاتر رفته و نتوانیم با کامیون های کشورهای همسایه از جمله ترکیه و حتی افغانستان رقابت کنیم.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=13607

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.