• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 7158اخبار امروز : 7
14

با برنامه‌ریزی دقیق شدنی است / رشد ٨درصدی سالانه محصولات کشاورزی محقق می‌شود

  • کد خبر : 12131
  • ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۶:۰۲
با برنامه‌ریزی دقیق شدنی است / رشد ٨درصدی سالانه محصولات کشاورزی محقق می‌شود

  آرمان خالقی عضو هیأت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت:  برای این‌که بخواهیم از رشد ٨درصدی در تولید محصولات کشاورزی سخن به میان بیاوریم باید از نرخ حال حاضر بدانیم تا بتوانیم مقایسه بهتری داشته باشیم. اما با این اوصاف نیز مسائل مهمتر دیگری در این حوزه داریم که باید از آنها بگوییم. […]

 

آرمان خالقی عضو هیأت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت:  برای این‌که بخواهیم از رشد ٨درصدی در تولید محصولات کشاورزی سخن به میان بیاوریم باید از نرخ حال حاضر بدانیم تا بتوانیم مقایسه بهتری داشته باشیم. اما با این اوصاف نیز مسائل مهمتر دیگری در این حوزه داریم که باید از آنها بگوییم.

آرمان خالقی، عضو هیأت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: واقعیت بخش کشاورزی این روزهای ایران این است که در بهره بردن از تکنولوژی‌های روز دنیا عقب است. درواقع ما هنوز نتوانسته‌ایم از ابزارآلات و ماشین‌آلات روز دنیا به نحوه مناسب استفاده کنیم. هنوز اراضی نتوانسته‌اند به قطعات بزرگ تبدیل شوند و هنوز خردشدن اراضی ادامه دارد و جزو برنامه‌هایی است که مصوبه شورای اسلامی آن را دنبال می‌کند. اگر دولت و وزارت جهاد کشاورزی روی این مسأله پافشاری و یکپارچه‌شدن اراضی را تشویق کنند، قاعدتا این توان را خواهیم داشت که سطح کشت خود را به سطح کشت‌های بزرگتر و اقتصادی‌تر برسانیم و شاهد آن باشیم. یکی از مسائلی که سبب می‌شود اقتصاد کشاورزی ما اقتصاد توجیح‌داری نباشد این است که ما کشت‌های متفاوت را در اراضی کوچک داریم و این باعث می‌شود همزمان کشت و داشت و برداشت متفاوت باشد و نتوانیم از ماشین‌آلات کشاورزی برای داشت و برداشت استفاده کنیم. این موضوع را اگر در دستورکار داشته باشیم و به آن عمل کنیم، قاعدتا هزینه‌ محصولات کشاورزی کاهش پیدا خواهد کرد و در مقابل مسلما بهره‌وری افزایش را تجربه خواهد کرد.

خالقی این مسأله را تنها مهم ندانسته و ادامه می‌‌دهد: یکی دیگر از موضوعات مهم آبیاری است که البته در مبحث آبیاری تحت‌فشار کارهایی صورت گرفته است که کافی نبوده و می‌طلبد تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد. یکی دیگر از مسائلی که خواهان توجه ویژه است، اجرایی‌کردن طرح آمایش کشاورزی است. در این راستا ما نیازمند بازبینی و بازمهندسی هستیم، این‌که در چه نقاطی از کشور چه محصولاتی کشت شوند. واقعیت این است که ما نیازمند یک استراتژی روشن در حوزه کشاورزی هستیم که با بحث استراتژی توسعه کشور منطبق باشد.

عضو هیأت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت بر این باور است که تولیدات کشاورزی یک بخش کار است و بخش دیگر متعلق به این است که بتوانیم محصولات کشاورزی را با صنایع تبدیلی کشاورزی همگون و منطبق کنیم. خالقی به کارهای انجام‌نشده اشاره کرده و عنوان می‌کند: کار نکرده زیاد داریم؛ کارهایی که تنها بخشی از آنها با برنامه‌ریزی ممکن است به سرانجام برسند. من معتقدم در ابتدای این کار وزارت جهاد کشاورزی باید همت جدی خود را بگذارد و برای این کار برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد. اگر این کار شکل بگیرد، قاعدتا هم تکلیف کشاورز روشن می‌شود و هم این‌که برنامه‌ها و اهداف ما در توسعه و اقتصادمقاومتی بخش کشاورزی می‌توانند جایگاه خود را به دست بیاورند.

عضو هیأت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت سخن از رشد ٨درصدی تولیدات کشاورزی را به میان می‌آورد و ادامه می‌دهد: بحث رشد ٨درصدی در بخش کشاورزی با توجه به امکانات موجود و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند محقق شود -خیلی دور از ذهن نیست- اما به شرط این‌که همت و جدیت را درپی داشته باشد وگرنه دولت‌های دیگر هم نخواهند توانست و ٢٠‌سال دیگر نیز محقق نخواهد شد. البته مسائل آموزشی و فرهنگی در این امر دخیل هستند و به‌خوبی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند. خالقی اشاره‌ای به عمر چهارساله دولت‌ها کرده و عنوان می‌کند: دولت دوازدهم نیز عمر چهارساله خود را پیش‌رو دارد؛ چهارسالی که بخش کشاورزی می‌تواند ‌سال نخست خود را به برنامه‌ریزی اختصاص بدهد و سال‌های بعد را نیز صرف حرکت در مسیر برنامه‌ها و متعهدبودن به برنامه‌ها کند و رشدهای مدنظر را در سال‌های پیش‌رو شاهد باشد. رشد ٨درصد در مباحث اقتصادی دنیا رقم بزرگی است ولی باز‌شدن مسیر ارتباطات با دنیا می‌تواند راه را هموارتر کند. ایجاد بازارهای جدید کمک شایانی بی‌شک در این مسیر خواهد داشت. صنایع تبدیلی کشاورزی برای این بخش راهگشا خواهد بود، چون این توان را به ما می‌دهد تا محصولات را با ارزش‌افزوده بالا داشته باشیم. یکی از مشکلات جدی کشاورزی سودده نبودن است که با طی این روند حل خواهد شد. خالقی در انتهای صحبت‌هایش تاکید می‌کند که در ابتدای راه با برنامه‌ریزی و در ادامه با متعهد‌بودن می‌توان به این‌ درصد از رشد رسید وگرنه شدنی نیست.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=12131

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.