• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
9

ايران شريك بسيار معتبري براي اتحاديه اروپا است/ اتحاديه اروپا در مقابل طرف هاي ناقض برجام ايستادگي كند

  • کد خبر : 13848
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
ايران شريك بسيار معتبري براي اتحاديه اروپا است/ اتحاديه اروپا در مقابل طرف هاي ناقض برجام ايستادگي كند

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران از ثبات، آرامش و امنيت بسيار خوبي برخوردار است، گفت: ايران شريك بسيار معتبري براي اتحاديه اروپا است و اين اتحاديه بايد حساب ويژه اي براي همكاري با ايران باز كند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ،دكتر اسحاق جهانگيري عصر امروز (شنبه ) در […]

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران از ثبات، آرامش و امنيت بسيار خوبي برخوردار است، گفت: ايران شريك بسيار معتبري براي اتحاديه اروپا است و اين اتحاديه بايد حساب ويژه اي براي همكاري با ايران باز كند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ،دكتر اسحاق جهانگيري عصر امروز (شنبه ) در ديدار « فيل هوگان» كميسيونر كشاورزي و توسعه روستايي اتحاديه اروپا اظهار داشت: همكاري هاي اقتصادي ايران و كشورهاي عضو اتحاديه اروپا سابقه اي ديرينه دارد و تقريباً اكثر شركت هاي معتبر اروپايي در اقتصاد ايران در حوزه انرژي، صنعت و كشاورزي حضوري فعال داشته اند.
معاون اول رييس جمهور افزود: تا پيش از اعمال تحريم ها، اتحاديه اروپا شريك نخست تجاري ايران بود و حتي برخي كشورهاي عضو اين اتحاديه به تنهايي رتبه اول و دوم را به خود اختصاص داده بودند اما با وضع تحريم ها، مبادلات تجاري و همكاري هاي اقتصادي ايران و اتحاديه اروپا به شدت كاهش پيدا كرد اما با اين وجود اقتصاد ايران مسير رشد خود را ادامه داد.
وي با اشاره به اينكه پس از اعمال تحريم ها، اقتصاد ايران به سمت كشورهاي آسيايي و شرق آسيا سوق پيدا كرد، افزود: پس از توافق هسته اي و اجرايي شدن برجام، روابط اقتصادي ايران و اتحاديه اروپا مجدداً گسترش پيدا كرد و در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ شاهد رشد همكاري هاي اقتصادي هستيم.
دكتر جهانگيري با تاكيد بر اينكه در ايران علاقمندي سياسي براي توسعه روابط با اتحاديه اروپا بصورت جدي وجود دارد، به زمينه هاي همكاري در بخش هاي مختلف و وجود ظرفيت هاي فراوان براي توسعه مناسبات در حوزه هاي انرژي، صنعت، كشاورزي و خدمات اشاره و خاطر نشان كرد: با وجود اين ظرفيت ها، مي توان ده ها ميليارد دلار پروژه مشترك براي همكاري هاي ايران و اتحاديه اروپا تعريف كرد و مهم اين است كه طرفين براي اجراي توافقات اراده جدي داشته باشند تا توافقات فقط در حد گفتگو و امضا باقي نماند.
معاون اول رييس جمهور مهمترين مانع كه در حوزه سياسي پيش روي گسترش روابط ايران و كشورهاي عضو اتحاديه اروپا وجود دارد را فضاسازي هاي آمريكا و بخصوص ترامپ در مقابل برجام دانست و افزود: ترامپ پيش از آغاز بكار بعنوان رييس جمهور آمريكا، فضاسازي عليه برجام را شروع كرد و اكنون علاوه بر فضاسازي ها، برخي تحريم هاي يك جانبه را نيز در آمريكا عليه ايران اعمال مي كند.
وي تصريح كرد: روح برجام در واقع فضاي مناسب همكاري ميان طرفين است كه در حال حاضر توسط ترامپ نقض شده است و تهران انتظار دارد كه اتحاديه اروپا بصورت قاطع در برابر طرف هايي كه قصد نقض برجام را دارند ايستادگي كند و مواضعي كه خانم موگريني و برخي روساي جمهور كشورهاي عضو اتحاديه اروپا اتخاذ كرده اند نيز در همين راستا و در مقابله با ترامپ است.
دكتر جهانگيري گفت: انتظار داريم اتحاديه اروپا و كشورهاي عضو اين اتحاديه، عليرغم فضاسازي هاي موجود، شركت هاي خود را براي همكاري با ايران تشويق كنند و از اين شركت ها براي توسعه مناسبات با ايران حمايت نمايند.
معاون اول رييس جمهور اضافه كرد: ايران از ظرفيت هاي گسترده اي در بخش كشاورزي، دام، صنايع تبديلي و شيلات براي همكاري با اتحاديه اروپا برخوردار است و دولت ايران از مذاكرات و توافقات صورت گرفته ميان كميسيونر كشاورزي و توسعه روستايي اتحاديه اروپا با وزير جهاد كشاورزي حمايت مي كند.
وي با يادآوري اينكه ايران در منطقه اي حساس قرار گرفته،‌گفت: تلاش هاي فراواني از سوي برخي قدرت ها صورت گرفت تا امنيت و آرامش منطقه توسط گروه هاي تروريستي و تكفيري برهم زده شود و در جريان اين اتفاقات،‌ متاسفانه مردم برخي كشورهاي منطقه خسارات سنگيني را متحمل شدند و امروز كشورهايي كه گروه هاي تروريستي را ايجاد و از آنان حمايت مالي و تسليحاتي كردند، حالا كه مي بينند اين گروه ها در حال شكست هستند، به روش هاي ديگري براي ناامني منطقه روي آورده اند.
دكتر جهانگيري با بيان اينكه متاسفانه همكاري هاي بانكي ميان ايران و كشورهاي عضو اتحاديه اروپا آنطور كه مورد انتظار بوده است پيش نرفته، گفت: ايران علاقمند است همكاري هاي اقتصادي خود را با اتحاديه اروپا تعميق كند و ما از سرمايه گذاري مشترك با اتحاديه اروپا نه فقط براي بازار ايران بلكه براي بازارهاي منطقه استقبال مي كنيم.
معاون اول رييس جمهور همچنين با اشاره به پيشنهاد كميسيونر كشاورزي و توسعه روستايي اتحاديه اروپا براي تاسيس دفتر اين اتحاديه در تهران جهت پيگيري توافقات، تصريح كرد: تاسيس دفتر اتحاديه اروپا در تهران مي تواند به توسعه روابط كمك كند و اين موضوع در حال حاضر در دستور كار وزارت امور خارجه ايران قرار گرفته و در حال بررسي است.
كميسيونر كشاورزي و توسعه روستايي اتحاديه اروپا نيز در اين ديدار مذاكرات خود با وزير جهاد كشاورزي كشورمان را مثبت و سازنده ارزيابي كرد و گفت: شركت هايي كه همراه من به تهران سفر كرده اند نيز با شركاي ايراني خود ديدارهايي داشته اند و در حال حاضر ۲۵۰ تاجر ايراني و اروپايي با يكديگر در حال مذاكره براي همكاري مشترك در حوزه صنايع غذايي و كشاورزي هستند تا پس از سالها وقفه در همكاري، بار ديگر به دوران پرشكوه گذشته در مناسبات تجاري بازگرديم.
وي افزود: ما در تلاش هستيم تا به مردم اروپا و ايران بگوييم كه برجام يك توافق برد-برد است و روابط ايران و اروپا نيز كه پس از برجام گسترش يافته، روابطي برد – برد است.
فيل هوگان با اشاره به اينكه موگريني نماينده عالي اتحاديه اروپا از من خواست كه اطمينان دهم كه اتحاديه اروپا در كنار برجام خواهد ماند، تصريح كرد: خانم موگريني در اتحاديه اروپا صراحتاً اعلام كرده است كه اين اتحاديه بر اجراي برجام متعهد خواهد ماند و كساني كه تمايل ندارند به برجام متعهد باشند را نيز متقاعد خواهد كرد كه به اين توافق نامه پايبند باشند.
وي با اشاره به اينكه براي نخستين بار است كه يك كميسيونر كشاورزي و توسعه روستايي اتحاديه اروپا به ايران سفر مي كند، اظهار داشت: نتيجه مذاكرات صورت گرفته امروز با وزير جهاد كشاورزي ، امضاي يك بيانيه مشترك براي توسعه همكاري ها در بخش كشاورزي و صنايع غذايي بود كه در اين راستا بايد ساختاري ايجاد كنيم تا بتوانيم هر چه سريعتر مفاد اين بيانيه مشترك را اجرايي كنيم.
فيل هوگان با طرح پيشنهاد اتحاديه اروپا براي تاسيس دفتر اين اتحاديه در تهران، خاطر نشان كرد: اتحاديه اروپا مايل است دفتري در تهران داشته باشد تا بتواند مفاد توافقنامه ها ميان ايران و اتحاديه اروپا را بهتر و با سرعت بيشتري پيگيري كند.
وي با اشاره به مذاكرات خود با وزير جهاد كشاورزي در خصوص ايجاد خط اعتباري و بهبود روابط بانكي در جهت توسعه فعاليت تجار دو طرف، خاطر نشان كرد: تاكنون زمينه همكاري ۵۰ بانك كوچك و متوسط اروپايي با بانك هاي ايراني فراهم شده و لازم است بانك هاي ايراني براي توسعه همكاري ها استاندارد هاي خود را ارتقاء دهند تا بتوانيم در سالهاي آينده بانك هاي بزرگ اروپايي را نيز به ميدان بياوريم.
فيل هوگان ضمن اعلام حمايت اتحاديه اروپا از تقاضاي جمهوري اسلامي ايران براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني WTO، تصريح كرد: اتحاديه اروپا نقشي كه ترامپ در آمريكا براي از بين بردن برجام انجام مي دهد را رد مي كند و ما بايد برجام را كه حاصل ۱۲ سال مذاكره است، نجات دهيم.
وي با اشاره به نتايج مثبت سفر هفته گذشته خانم موگريني به آمريكا، گفت: ما به طرفيني كه با برجام مشكل دارند گوشزد مي كنيم كه اگر مشكلي وجود دارد بايد آن را از طريق ساز و كار حل اختلاف كه در برجام پيش بيني شده پيگيري كنند.
فيل هوگان تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران مي تواند در خصوص اجراي برجام روي اتحاديه اروپا حساب كند و به رغم تحركات ترامپ اتحاديه اروپا در كنار ايران خواهد بود.
وي ادامه داد: معتقد هستيم كه ترامپ بدنبال لفاظي سياسي است و اگر بخواهد اقدامي انجام دهد، كنگره آمريكا جلوي آن را خواهد گرفت.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=13848

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.