• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
22

امامزاده چینی ها شفا نمی دهد

  • کد خبر : 38674
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
امامزاده چینی ها شفا نمی دهد
دولت رویکرد جدیدی برای واردات ماشین آلات معدنی در نظر گرفته است؛ اینکه این ابلاغیه یک گام رو به جلوست قابل تحسین است اما هنوز نواقصی دارد که باید به آن توجه شود.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران شهرام شریعتی؛ با بیان اینکه صدور این بخشنامه برای داشتن یک مکانیسم واحد در همین حد نیز جای امیدواری دارد؛ گفت: براساس این ابلاغیه امکان نوسازی ناوگان معدنی کشور به بخش خصوصی واگذار شده است و معادن می‌توانند در قالب قید و بندهایی ماشین آلات معدنی را وارد و ناوگان خود را نوسازی کنند؛ البته اما و اگرهای جدی نیز دراین خصوی وجود دارد  که باید مورد توجه قرار بگیرد.

او با اشاره به اینکه واردات ماشین آلات خارجی مشروط به خرید یک دستگاه ماشین تولید داخل است؛ تاکید کرد: این موضوع یکی از شروط‌ بزرگی است که در این بخشنامه قید شده است؛ اگر درست به این مساله نگاه کنیم ما در ایران سازنده ماشین‌آلات تخصصی به معنای واقعی نداریم وحتی در صنعت خودروسازی نیز موفق نبوده ایم؛ چراکه تمام یا بخش عمده‌ای از قطعات آنها از کشور چین وارد و در کشور مونتاژ و در نهایت نام خودروی ملی را یدک می‌کشد.

شریعتی ادامه داد: حتی اگر صنعت ماشین سازی ایران نیز مانند ترکیه (که یک کشور بسیار نوپا در خودرو سازی است) بود اسم خودروی ملی معنا دار و قابل توجیه بود؛ اما وقتی همه قطعات فقط مونتاژ می‌شود پس بحث خودوری ملی منتفی است و عملا درحال اعطای امتیاز بزرگی به سازندگان قطعات چینی هستیم و کشور به نوعی به کارخانه مونتاژ این قطعات تبدیل شده و کارخانه‌های سابق مونتاژبه خاک نشسته را مجدد احیا کنیم تا یک صنعت ماشین‌سازی مرده به میلیاردها میلیارد ثروت کشور به دست چینی‌ها دوباره پا بگیرد. این اتفاق به بهانه روی پا ایستادن یک کارخانه ۱۰۰۰ نفری است که مشابه همان اتفاق ناخوشایندی است که در خودروی عمومی و صنعت خودوری کشور شاهد آن هستیم.

دبیر کمیسیون معدن و صنایع معدنی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران همچنین تاکید کرد: امروز باید تعیین تکلیف شود که هدف از اجرای این بخشنامه کمک به صنعت خودروی کشوراست یا صنعت معدن؟ چنانچه به دنبال کمک به صنعت معدن کشورهستیم گذاشتن شرط در این خصوص اشتباه است.

او تشریح کرد: در حال حاضرهیچ آمار و ارقامی از ناوگان معدنی کشور وجود ندارد و ناوگان معدنی کشور فاقد هر گونه آماری است و اعداد و آماری اعلامی پشتوانه درست و دقیقی ندارد؛ چراکه کامیونی که یک روز بار معدن، یک روز غلات و روز دیگر شوینده حمل می کند جزو ناوگان عمومی محسوب می‌شود در حالی که روی سخن ما با ناوگان تخصصی معدن کشور است.

به گفته شریعتی؛ اتفاق بسیار عجیب این است که بخواهیم از قطعات چینی در ماشین آلات اروپایی استفاده کنیم  که این امر در خصوص قطعات اصلی و حساس یک دستگاه جای سوال دارد.

دبیر کمیسیون معدن و صنایع معدنی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه متاسفانه همه نگاه ما در این صنعت به سمت شرق معطوف شده و در حال حرکت به سمت استفاده هرچه بیشتر از جنس درجه سوم و چهارم شرقی هستیم؛ افزود: چنانچه در ماشین آلات مستعمل اروپایی اجناس درجه یک و ۲ روسی و چینی استفاده شود باز قابل قبول تر است؛ اما نگاه مطلق به گونه‌ای با صنعت درجه چندم شرق گره خورده که صنعت کشور را با رکود جدی مواجه می کند.

به گفته این فعال حوزه معدن، اگر در صدد سرمایه گذاری درحوزه ماشین‌آلات هستیم باید به شیوه  درست این حرکت شکل بگیرد و در نوسازی ناوگان خودروسازی نه در حد سازنده های آمریکایی، اروپایی، کره و ژاپن که در حد معقول با همکاری شرکت هایی باشد که محصولات آن از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.

او تاکید کرد: اگر تصمیم جدی بر نوسازی ناوگان معدنی کشور است باید با استفاده از تکنولوژی روز جهان صورت گیرد؛ اگر به دنبال سازنده هستیم از کارخانجات به روز و قوی استفاده کنیم که دارای تشکیلات منظم و دقیقی است نه اینکه به دنبال قطعات چینی باشیم.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=38674

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.