• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 7135اخبار امروز : 0
13
نماینده وزارت صمت در اتاق تهران در گفتگو با ایبِنا:

اتحادیه پایاپای آسیایی حرکتی رو به جلو برای حل مشکلات ارزی است/ دستاورد مثبت در همکاری با اتحادیه‌های بین المللی اقتصادی

  • کد خبر : 39662
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
اتحادیه پایاپای آسیایی حرکتی رو به جلو برای حل مشکلات ارزی است/ دستاورد مثبت در همکاری با اتحادیه‌های بین المللی اقتصادی
عضو اتاق تهران گفت: اتحادیه پایاپای آسیایی،ضمن تسهیل مبادلات ارزی، پشتوانه خوبی برای اتحادیه اورآسیا و اتحادیه آسیایی پاسفیک است.

آرمان خالقی؛ عضو هیات مدیره خانه صمت ایران در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص تاثیر برگزاری اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی بر دلارزدایی و تقویت مراودات پولی و مالی کشور‌های عضو و منطقه، اظهار داشت: با توجه به اینکه آمریکا در سال‌های گذشته از اتاق‌های معاملات پایاپای و سازوکار‌هایی مثل سوئیفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده کرده تا کشور‌های تحریمی مثل ایران و روسیه را تحت فشار قرار دهد، حال بسیاری از کشور‌ها که خواهان همکاری با ایران هستند، به فکر راه چاره افتادند.

وی افزود: یکی از مهمترین مباحث در همکاری‌های مشترک و کاهش آسیب پذیری اقتصاد، اعتماد است که این موضوع به دلیل مسایل تحریمی بسیار تحت تاثیر قرار گرفته است. از اینرو برخی از کشور‌های تحریمی (ازسوی آمریکا) و حتی برخی متحدان امریکا، به فکر خروج از انحصار و قطع وابستگی به یک کشور هستند، لذا ایجاد یک خط ارتباطی واحد را پیگیری می‌کنند.

عضو هیات مدیره خانه صمت ایران ادامه داد: برای انحصارشکنی امریکا بایستی سیاست‌های دلارزدایی را پیاده سازی کرد. بدین جهت ضرورت دارد، راه‌های جایگزین و قابل اعتماد را با کشور‌های دوست و همراه تعریف کنیم. تحریم و رفتار امریکا با کشورها، درس عبرتی برای اقتصاد جهانی شد تا با توجه به این موضوع، سازوکار موازی و مطمئنی را بوجود آورند و حاکمیت مالی و ارزی آمریکا را تا حدی کاهش دهند.

وی گفت: سال‌ها قبل و بر خلاف امروز، بسیاری از کشور‌ها به دنبال این بودند تا ارز‌های مختلف را کنار بگذارند و به سمت یک ارز واحد بروند، اما با توجه به شرایط کنونی و رفتار آمریکا دوباره شاهد تصمیم کشور‌ها و روی آوردن به ارز‌های مختلف به جای دلار در مبادلات ارزی هستیم.

خالقی افزود: اکثر اقتصاد‌های جهان، مخاطرات حاکمیت انحصاری دلار را حس کردند و اینکه چطور امریکا با چاپ دلار حاکمیت خود را در جهان اعمال می‌کند. در صورتی که اقتصاد امریکا آن ظرفیت و پشتوانه کافی را ندارد، در نتیجه بسیاری از کشور‌ها به فکر جایگزینی یک ارز دیگر هستند.

وی با اشاره به تاثیر برگزاری اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی در همکاری‌های مشترک، گفت: بی تردید موضوعی که رسیدن به این هدف را میسر می‌کند، پیمان‌های منطقه‌ای و دو جانبه است و اینکه واحد‌های پولی قدرتمند جایگزین دلار در معاملات و مبادلات شوند. این اجلاس حرکت رو به جلویی است به ویژه برای کشور ما و بسیاری از کشور‌ها که تاکنون به دلارزدایی و ارز جایگزین با جدیت و اولویت توجه نکرده بودند. باید قبول کرد این موضوع برای ما اولویت بیشتری دارد، چون ما مشکلات جدی در نقل و انتقال پول داریم.

قائم مقام خانه صنعت و معدن با تاکید بر لزوم به کارگیری ظرفیت‌های این اتحادیه جهت تقویت مراودات پولی و مالی کشور‌های عضو و دلارزدایی، خاطرنشان کرد: اهداف این اجلاس نه تنها مبادلات ارزی و مالی بین کشور‌های هم پیمان را تسهیل می‌بخشد، بلکه همکاری و پشتوانه خوبی برای اتحادیه اورآسیا و اتحادیه آسیایی پاسفیک خواهد بود. به هر حال ما نیز باید مشکل جابجایی ارز و خرید کالا را حل کنیم تا تجارت و همکاری مشترک بر پایه تهاتر انجام نشود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت همگرایی اتحادیه پایاپای آسیایی، گفت: اگر کشور‌های بیشتری این سازوکار را بپذیرند قاعدتا ریسک مبادلات نیز کاهش می‌یابد و هزینه‌ها هم پایین می‌آید.

خالقی در پایان به بحث رونمایی از شبکه پیام رسان بین بانکی به جای سوئیفت اشاره کرد و افزود: بخش قابل توجهی از مبادلاتی ارزی از طریق صرافی انجام می‌شود، این رویه ریسک و هزینه بالاتری نسبت به سیستم استاندارد بانکی دارد، اما وقتی شبکه‌ای بدین منظور راه اندازی شود، وابستگی ما به سوئیفت و مشکلات تحریمی تا حد زیادی حل می‌شود. ضمن اینکه وجود زیرساخت‌ها و شبکه‌های امن و سریع می‌تواند ریسک گشایش اعتبار و کنترل استاندارد‌های تحویل کالا را برای تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی کاهش دهد.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=39662
  • نویسنده : مهدی سجاد
  • منبع : https://www.ibena.ir/
  • 410 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.