• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
11

آرمان خالقی :ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اولتیماتوم ۱۰ساله رهبری به صنایع مونتاژکار را جدی بگیرد

  • کد خبر : 13232
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴
آرمان خالقی :ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اولتیماتوم ۱۰ساله رهبری به صنایع مونتاژکار را جدی بگیرد

آرمان خالقی عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اولتیماتوم رهبری درباره تغییر رویکرد صنعتی کشور از مونتاژ به نوآوری گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید در این زمینه پیشقدم شده و با تعریف تکالیف بستر لازم را فراهم کند. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اخیراً رهبر انقلاب اسلامی […]

آرمان خالقی عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اولتیماتوم رهبری درباره تغییر رویکرد صنعتی کشور از مونتاژ به نوآوری گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید در این زمینه پیشقدم شده و با تعریف تکالیف بستر لازم را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اخیراً رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از استعدادهای برتر و نخبگان جوان ضمن انتقاد از عملکرد مونتاژکاری صنایع فرمودند “باید برای صنعت کشور، فکری اساسی شود زیرا صنعت گرفتار آفت مونتاژکاری شده است و تا وقتی که این آفت وجود دارد، نوآوری مورد توجه قرار نخواهد گرفت و تحرک و کار علمی نیز متوقف خواهد شد و در چنین شرایطی، میان دانشگاه و صنعت، ارتباطی برقرار نخواهد بود”.

در همین زمینه مقام معظم رهبری فرصت ده‌ساله‌ای را برای تغییر رویکرد صنعتی کشور از مونتاژ به نوآوری تعیین کردند و گفتند “مونتاژکاری باعث تحقق نیافتن ارتباط بین صنعت و دانشگاه می‌شود”.

آرمان خالقی در این خصوص به خبرنگار تسنیم می‌گوید: متأسفانه این موضوع در بسیاری از صنایع کشور وجود دارد که باید در این رابطه باید راهکار مناسبی را اتخاذ کنیم.

وی با بیان اینکه رهبری با اولتیماتوم ۱۰ساله خود به صنایع مختلف تأکید کردند که “باید از آفت مونتاژکاری رهایی پیدا کنیم”، افزود: البته این موضوع در سالهای گذشته هم به‌طرق مختلف از سوی رهبری مطرح شده بود اما متأسفانه ما هنوز نتوانستیم به جایگاه ویژه‌ای در بخش صنعت دست پیدا کنیم.

این عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با ابراز اینکه “تا کی می‌خواهیم به کشورهای مختلف وابسته باشیم؟”، گفت: صنعت زمانی پیشرفت پیدا می‌کند که بتواند مواد مورد نیاز خود را تأمین کند و حداقل وابستگی را به سایر کشورها داشته باشد. برای اجرایی شدن این موضوع باید به بخش تحقیق و توسعه توجه ویژه‌ای صورت گیرد. ما باید در صنعت به تولید دانش متمرکز شویم، همچنین با استفاده از پتانسیل دانشگاه می‌توانیم ارتباط بین صنعت و دانشگاه را هر روز تقویت کنیم.

بیشتر بخوانید: امام خامنه‌ای: صنعت گرفتار آفت مونتاژکاری شده است

خالقی با تأکید بر اینکه “صاحبان تکنولوژی به هیچ عنوان حاضر به انتقال خود به ما نیستند”، تصریح کرد: در برنامه آنها ارائه تکنولوژی‌های کهنه و قدیمی گنجانده شده است به‌عنوان نمونه ما شاید بتوانیم یک محصول کاملاً ایرانی را در بخش خودرو تولید کنیم اما باید توجه داشته باشیم آیا این محصول از تکنولوژی‌های به‌روز برخوردار است یا نه.

وی با اظهار اینکه “باید در صنعت خودرو و سایر صنایع صاحب فن باشیم”، اضافه کرد: صنایع کشور دارای پتانسیل‌های بالایی هستند در این زمینه باید نقاط قوت خود را شناسایی و آنها را تقویت کنیم به‌عنوان نمونه اگر ما نمی‌توانیم در تمام قطعات خودرو حرفی برای گفتن داشته باشیم لااقل با تقویت یک حوزه خود را یک برند در سطح جهانی کنیم.

این عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: براساس سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ما اگر در برخی از حوزه‌ها وابسته به کشورهای دیگر هستیم باید آنها را در مواردی هم به خود وابسته کنیم. قاعده تجارت باید برد ــ برد باشد نه اینکه آنها از بازار ما استفاده کنند و ما فقط واردکننده محصولات آنها باشیم.

خالقی یکی از مشکلات امروز صنعت کشور را عدم تولید انبوه و قیمت تمام‌شده‌ بالا دانست و گفت: باید برای این موضوع نیز راهکار مهمی صورت گیرد در مجموع برای اجرایی شدن اولتیماتوم ۱۰ساله رهبری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید پیشقدم شده و با تعریف تکالیف مختلف منابع مالی و تأمین اعتبار لازم را برای اجرایی شدن این موضوع انجام دهد تا صنایع بتوانند ضمن تدوین سیاست گذاری‌ها از مونتاژکاری فاصله بگیرند.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=13232

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.