• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
16

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:بخش خصوصی به رسمیت شناخته شود

  • کد خبر : 30921
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:بخش خصوصی به رسمیت شناخته شود

اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی به ابتکار استاندار خراسان رضوی نقش تعیین‌کننده‌ در افزایش اعتماد میان سرمایه‌گذاران و بخش دولتی ایجاد کرده و علاوه بر محرک در زمینه تولید و هم‌افزایی میان بخش‌های مختلف اقتصادی، زمینه تسهیل در سرمایه‌گذاری و اشتغال را به وجود آورده است. طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی از […]

اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی به ابتکار استاندار خراسان رضوی نقش تعیین‌کننده‌ در افزایش اعتماد میان سرمایه‌گذاران و بخش دولتی ایجاد کرده و علاوه بر محرک در زمینه تولید و هم‌افزایی میان بخش‌های مختلف اقتصادی، زمینه تسهیل در سرمایه‌گذاری و اشتغال را به وجود آورده است.

طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی از اواخر سال ۹۷ به پیشنهاد استاندار خراسان رضوی مطرح شد که مهم‌ترین هدف آن توسعه کسب‌وکارهای روستایی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در کنار حوزه‌های دولتی برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی بود.

کارگزاران حکومتی، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه ضلع این مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی بوده و ائمه جمعه نیز به‌عنوان ناظران عالی درون آن جای دارند که تعامل، هماهنگی و همگرایی تمام این ارکان می‌تواند علاوه بر توسعه و رشد منطقه‌ای موجب کاهش نرخ بیکاری در شهرستان‌ها و استان خراسان رضوی شود.

در اجرای این طرح طی سفر ۱۵ فروردین ۹۸ استاندار خراسان رضوی به شهرستان قوچان ۵۵ تفاهم‌نامه اقتصادی با مبلغ ۱۰ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال و ۱۷ میلیون یورو با سه معین اقتصادی شامل بانک صنعت و معدن به ‌عنوان معین اقتصادی قوچان، موسسه مالی و اعتباری ملل به ‌عنوان معین اقتصادی بخش مرکزی و خانه صنعت و معدن استان به ‌عنوان معین بخش باجگیران این شهرستان به امضا رسید.

واحد تولیدی یکدانه شرق به ‌عنوان معین اقتصادی دهستان قوچان عتیق، شرکت سیمرغ به‌ عنوان معین اقتصادی دهستان دوغایی، شرکت چهار خورشید سپهر نیلگون به‌عنوان معین اقتصادی چهار روستا در شهرستان به همراه سه معین دیگر وارد گردونه این مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی شدند.

شاید در گذشته موانعی برای سرمایه‌گذاران همچون بوروکراسی اداری و تعامل کمرنگ میان متولیان بخش خصوصی و دولتی وجود داشت و سرمایه‌گذاری در شهرستان را با چالش روبرو می‌کرد اما طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی با مشارکت ارکان تأثیرگذار و مهم شهرستان در کنار یکدیگر توانسته است علاوه بر ایجاد اعتماد میان سرمایه‌گذاران بخش اقتصادی، حرکت مناسبی برای اشتغال خرد و ایجاد روحیه امید در میان مردم ایجاد کند.

به رسمیت شناخته شدن بخش خصوصی 

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به برخی اقدامات انجام‌شده در منطقه باجگیران به‌عنوان معین اقتصادی گفت: تشکیل ۶ صندوق خرد روستایی، ۴ صندوق خودیاری، کارگاه خیاطی، نیروگاه خورشیدی، ایجاد مرکز خریدوفروش محصولات کشاورزی از جمله فعالیت‌های این معین اقتصادی در روستاهای بخش مرزی باجگیران بوده است.

حسن حسینی یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های این منطقه مرزی را گیاهان دارویی دانست و افزود: برای استفاده درست از این ظرفیت، کشت زعفران و بهره‌برداری از گیاهانی نظیر زرشک کوهی در منطقه قرچغه و آسلمه به‌منظور کمک به بومیان منطقه در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: به‌عنوان معین اقتصادی در باجگیران ۳۳ طرح در این منطقه مرزی اجراشده که تاکنون اشتغال مستقیم ۶۳ نفر را به همراه داشته و ۲۱۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در مدت شیوع کرونا نیز هفته‌ای دو بار اماکن عمومی روستاها به‌صورت رایگان ضدعفونی و ۱۵ هزار ژل و ماده ضدعفونی، ۱۲ هزار ماسک و ۱۲ هزار جفت دستکش به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در بین روستاییان به‌صورت رایگان توزیع ‌شده است.

وی با اشاره به عملکرد استاندار خراسان رضوی در زمینه راه‌اندازی معین‌های اقتصادی در این استان به‌منظور همگرایی میان مردم و دولت، افزود: شاید استاندار خراسان رضوی تنها مسوولی باشد که بخش خصوصی را به رسمیت شناخته است چون اگر بخش خصوصی توانمند نباشد بحث اشتغال و مسائل اقتصادی کشور لاینحل باقی می‌ماند.

حسینی با بیان این که در حال حاضر بالغ‌بر ۱۹۰ معین اقتصادی در استان شکل‌گرفته است، ادامه داد: سهم اشتغال خالص سالانه استان حدود یک تا یک و نیم درصد بوده که پس از شکل‌گیری معین‌های اقتصادی، به رغم وجود تحریم‌ها و مسائل و مشکلات داخلی طی سال گذشته برای اولین بار به ۱۳.۵ درصد رسید.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=30921

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.