• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
13

شریعتمداری: خوش‌شانسم که بعد از نعمت‌زاده آمدم/ وزارت صنعت را جوان‌تر می‌کنم

  • کد خبر : 11786
  • ۰۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
شریعتمداری: خوش‌شانسم که بعد از نعمت‌زاده آمدم/ وزارت صنعت را جوان‌تر می‌کنم

وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در مراسم معارفه‌اش از اینکه بعد از نعمت‌زاده در این وزارتخانه مشغول شده، اظهار خوش‌شانسی کرد و وعده‌هایی از جمله زنده کردن مشوق‌های صادراتی، جوان‌تر شدن وزارت صنعت، معدن و تجارت و اشتغال بانوان فعال در این وزارتخانه، ادامه نهضت اکتشافات معدنی و توجه به صنایع کوچک در مناطق […]

وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در مراسم معارفه‌اش از اینکه بعد از نعمت‌زاده در این وزارتخانه مشغول شده، اظهار خوش‌شانسی کرد و وعده‌هایی از جمله زنده کردن مشوق‌های صادراتی، جوان‌تر شدن وزارت صنعت، معدن و تجارت و اشتغال بانوان فعال در این وزارتخانه، ادامه نهضت اکتشافات معدنی و توجه به صنایع کوچک در مناطق محروم مطرح کرد که در دوره چهار ساله وزارتش انجام دهد.

به گزارش ایسنا، محمد شریعمتداری در مراسم معارفه‌اش که با حضور معاون اول ریاست جمهوری، محمدرضا نعمت‌زاده، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیز فعالان صنعتی، معدن و تجاری کشور امروز (سه‌شنبه) در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه عمده‌ترین بنگاه‌های کشور با چالش‌های مدیریتی و مالکیتی مواجه هستند، خطاب به جهانگیری اظهار کرد: دولت باید با بخش‌هایی که در ایفای نقش مالکیتی خود کم‌کاری می‌کنند و مسئولیت‌پذیر نیستند، برخورد جدی کند.

وی ادامه داد: هرچند بنده به شخصه اضافه کردن بار اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت را سهم مهلک می‌دانم، اما بخش‌هایی همچون وزارت کار، وزارت دفاع، بنیاد شهید و غیره به عنوان خصوصی سازی، مالک بخشی از بنگاه‌های کلان در کشور هستند که باید درباره این مساله به صورت جدی چاره‌اندیشی شود.

تعلل در کاهش نرخ سود تسهیلات را تحمل نمی‌کنم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به مشکلات نظام بانکی اشاره کرد و گفت: زمانی که نرخ بازده زیر ۱۰ درصد است، نرخ سود تسهیلات با شرایط فعلی یعنی خواباندن بخش صنعت و باید در این رابطه برنامه‌ریزی شود. بنده به شخصه و به عنوان وزیر صنعت تعلل در این زمینه را تحمل نمی‌کنم و باید این معضل از پیش پای صنعت ایران برداشته شود.

شریعتمداری با بیان این که صادرکنندگان کالا و خدمات فنی – مهندسی با مشکلات مختلفی مواجه هستند و میزان مشوق‌های صادراتی به عدد صفر رسیده است، خاطر نشان کرد: باید در حوزه مشوق‌ها قدم جدی برداشته شود.

وعده شریعتمداری برای ادامه نهضت اکتشافات معدنی و توجه به صنایع کوچک در مناطق محروم

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره پیش رو توجه به بخش معدن است، عنوان کرد: به طور حتم نهضت اکتشاف معادن ادامه می‌یابد. علاوه بر این توجه به صنایع کوچک و متوسط در مناطق محروم در دستور کار قرار می‌گیرد. ما به توازن صنعتی در کشور اعتقاد داریم و باید توسط سازمان‌هایی همچون ایدرو، ایمیدرو و سازمان شهرک‌های صنعتی این مقوله مورد توجه قرار گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به مشکلات موجود در بخش مسکن اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که حوزه صنعت را تحت تاثیر قرار داده است مشکلات موجود در بخش مسکن است. صنعت دنباله‌روی صنعت ساخت و ساز در ایران است و اگر محرک‌های لازم در این زمینه ایجاد نشود همچنان در این بخش با رکود مفرط مواجه خواهیم بود.

خوش‌شانس هستم که بعد از نعمت‌زاده آمده‌ام

شریعتمداری در ادامه صحبت‌هایش با قدردانی از زحمات چهار ساله محمدرضا نعمت زاده به عنوان وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت و نیز قدردانی از ریاست جمهوری به دلیل اعتماد به او جهت حضور دراین وزارتخانه، عنوان کرد: از نعمت زاده به عنوان پیر صنعت ایران تشکر می‌کنیم و این قدردانی تنها بابت زحمات چهار ساله وی نیست بلکه مربوط به کلیه خدماتی است که طی این سال‌ها متحمل شده است و تن نیمه‌جان یا بی‌جان صنعت و معدن را در اختیار گرفته و در شرایط قابل اشاره‌ای آن را تحویل داده است.

وی خوش‌شانس هستم که بعد از نعمت‌زاده در این وزارتخانه مشغول خواهم شد، چرا که بسیاری از ضعف‌ها مرتفع و قطار توسعه صنعتی کشور در ریل خود قرار گرفته است. یکی از مواردی که در این زمینه باید به آن توجه کرد این است که رشد صنعتی در سال ۱۳۹۲، منفی ۱۰.۵ درصد بود و اکنون دیگر خبری از این اعداد و ارقام نیست. باید بدانید که فاجعه بسیار بزرگی است که رشد صنعتی کشور در دو سال پیاپی منفی می‌شود و نعمت زاده وارث این اتفاق در سال ۱۳۹۲ بود.

وعده آقای وزیر برای جوان‌تر شدن وزارت صنعت، معدن و تجارت و اشتغال بانوان فعال

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که تراز تجاری کشور بعد از کاهش قیمت نفت در دو سال متوالی مثبت شد، گفت: هرچند میزان مثبت شدن تراز تجاری کم بود، اما همین‌که این تراز مثبت شد اتفاق بسیار درخوری است.

شریعتمداری به دیگر اتفاقات رخ داده شده طی دوره وزارت نعمت زاده اشاره و بیان کرد: به ۲۵ هزار واحد صنعتی تسهیلاتی معادل ۱۶ هزار میلیارد تومان داده شد و رتبه ایران از ۱۵۲ به ۱۲۱ در شاخص سهولت فضای کسب و کار  بهبود یافت.

به گفته وی، طی این دوره تولید فولاد از ۱۲۳ میلیون تن به ۱۷۸ میلیون تن ارتقاء یافت و میزان پتروشیمی با افزایش از ۵۸ به ۶۸ میلیون تن مواجه شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: علاوه بر این ۷۶ شهرک و ناحیه صنعتی جدید برای استقرار واحدهای تولیدی تجهیز شده و همچنین تعداد هشت کشوری که صادرات ایران به آنها انجام می‌شد به ۱۵ کشور افزایش یافت.

شریعتمداری در پایان صحبت‌هایش از جوان‌تر شدن وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره پیش رو و نیز استفاده از بانوان فعال و فرهیخته در این وزارتخانه خبر داد.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=11786

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.