• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
13

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی: ۶۸ هزار نفر در واحدهای صنعتی آذربایجان‌غربی فعالیت می‌کنند

  • کد خبر : 31279
  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی: ۶۸ هزار نفر در واحدهای صنعتی آذربایجان‌غربی فعالیت می‌کنند

محمدفاروق گرمیانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع ۲ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی آذربایجان‌غربی، هزار و ۲۵۰ واحد در شهرک‌های صنعتی قرار دارد که هم‌اکنون ۵۰ درصد آنها فعال و نیمه‌فعال و مابقی نیز غیرفعال است. وی افزود: هم‌اکنون ۲۵ شهرک صنعتی در آذربایجان‌غربی فعال است و ۶ واحد شهرک صنعتی دیگر […]

محمدفاروق گرمیانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع ۲ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی آذربایجان‌غربی، هزار و ۲۵۰ واحد در شهرک‌های صنعتی قرار دارد که هم‌اکنون ۵۰ درصد آنها فعال و نیمه‌فعال و مابقی نیز غیرفعال است.

وی افزود: هم‌اکنون ۲۵ شهرک صنعتی در آذربایجان‌غربی فعال است و ۶ واحد شهرک صنعتی دیگر نیز در مناطق مختلف استان در دست احداث قرار دارد و طرح توسعه برخی از شهرک‌های صنعتی هم  در دستور کار قرار گرفته است.

هم‌اکنون طرح توسعه ۱۰ هکتاری شهرک صنعتی مهاباد و فاز سه شهرک صنعتی ارومیه شروع شده و آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است 

رییس خانه صنعت آذربایجان‌غربی با اشاره به طرح توسعه شهرک‌های صنعتی استان گفت: هم‌اکنون طرح توسعه ۱۰ هکتاری شهرک صنعتی مهاباد و فاز سه شهرک صنعتی ارومیه شروع شده و آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های مهم صنعتی در آذربایجان‌غربی راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی پتروشیمی در استان است که هم‌اکنون پتانسیل راه‌اندازی واحدهای پایین دستی پتروشیمی در ۲ مجموعه پتروشیمی مهاباد و میاندوآب وجود دارد.

وی اظهار داشت: استفاده از فناوری‌های نوین، بهبود کیفیت محصولات تولیدی، افزایش مزیت رقابتی تولیدکنندگان و استانداردسازی واحدها و تولید از مهمترین عوامل توسعه صادرات و ورود به بازارهای بین‌المللی است و تولیدکنندگان باید به این عوامل دقت کنند.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ سال از تاسیس خانه صنعت آذربایجان‌غربی می‌گذرد اضافه کرد: خانه صنعت استان با توجه به تعداد واحدهای صنعتی آن در مقایسه با سایر استان‌ها در جایگاه میانی کشور قرار دارد و از جایگاه مطلوبی برخوردار است.

رییس خانه صنعت آذربایجان‌غربی گفت: خانه صنعت اصفهان با ۶ هزار واحد، تهران با پنج هزار واحد، فارس با سه هزار و ۸۰۰ واحد در رده‌های نخست کشور قرار دارند و خانه صنعت آذربایجان‌غربی نیز با ۲ هزار و ۲۰۰ واحد در رده‌های ‌بعدی قرار دارد.

صدور مجوز احداث کارخانه به خانه صنعت واگذار می‌شود

رییس خانه صنعت آذربایجان‌غربی گفت: هم‌اکنون صدور مجوز احداث کارخانه در ۱۴ استان کشور در اختیار خانه صنعت قرار دارد و طبق قراردادی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجوز احداث کارخانه در آذربایجان‌غربی به خانه صنعت واگذار می‌شود.

افرادی که بخواهند برای احداث کارخانه جدید از تسهیلات بانکی بهره‌مند شود باید مجوز احداث را از خانه صنعت بگیرند

گرمیانی افزود: طبق این قرارداد، افرادی که بخواهند برای احداث کارخانه جدید از تسهیلات بانکی بهره‌مند شود باید مجوز احداث را از خانه صنعت بگیرند و در غیر این صورت تنها می‌توانند از سرمایه و آورده شخصی خود استفاده کنند.

وی اضافه کرد: یکی از مزیت‌های این کار، عدم اجازه سرمایه‌گذاری و استفاده از تسهیلات بانکی برای واحدهایی است که در استان مازاد بر نیاز وجود دارد و هدایت سرمایه به سمت واحدهای موردنیاز است.

رییس خانه صنعت آذربایجان‌غربی گفت: هم‌اکنون استان نیازی به احداث واحدهای سردخانه‌ای ندارد اما به دلیل مدیریت نشدن این امر هنوز هم برخی افراد درخواست احداث سردخانه دارند که این افراد نباید از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

وی اظهار داشت: هم اکنون به خاطر عدم نیازسنجی بازار و صدور مجوزها بدون مطالعه دقیق، هزاران واحد ناتمام و با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در کشور وجود دارد که سرمایه‌گذاران و نه بخش دولتی رغبتی به تکمیل آنها ندارد.

گرمیانی گفت: برخی سرمایه‌گذران از جمله در بخش سیمان و فرش به بازار خارج و صادرات محصول تولید شده تکیه کرده بودند که هم‌اکنون به دلیل عدم استقبال خریداران خارجی، با مشکل تولید محصول مواجه بوده و با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

 واحدهای صنعتی در شرایط شیوع کرونا فعال بودند

رییس خانه صنعت آذربایجان‌غربی گفت: با شیوع بیماری کرونا بسیاری از بازاریان و اصناف مختلف واحد خود را تعطیل کردند اما واحدهای صنعتی به خاطر نیاز بازار نه تنها این واحدها را تعطیل نکردند بلکه با توجه به نیاز بازار بر ظرفیت خود افزودند.

گرمیانی افزود: کارگران این واحدها نیز دوست داشتند در این شرایط برای حفظ جان خود و خانواده‌هایشان در محیط خانه بمانند اما به خاطر نیاز جامعه به مواد لبنی، اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی سرکار خود حاضر شدند و به همین خاطر تعدادی از پرسنل این واحدها نیز به بیماری کرونا مبتلا شده و حتی برخی نیز جان خود را از دست دادند.

وی با انتقاد از اینکه در این مدت هیچ کدام از مسوولان برای این حضور و جانفشانی کارگران در شرایط کرونایی از آنان قدردانی نکردند اظهار داشت: در این ایام همه از پرستاران و پزشکان قدردانی می‌کردند در حالی که در آن شرایط ماسک و لباس مخصوص پرستاران توسط کارگران و صنعت‌کاران تولید می‌شد و آنان نیز به نحوی از مدافعان سلامت جامعه بودند.

وی اضافه کرد: واحدهای صنعتی تلاش می‌کنند تا تولید ناخالص ملی کاهش پیدا نکند و اگر این تولید ناخالص کاهش پیدا کند نه تنها واحدهای صنعتی بلکه تمام افراد جامعه متضرر می‌شوند.

رییس خانه صنعت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه هم‌اکنون ۷۰ درصد مالیات کشور توسط واحدهای صنعتی پرداخت می‌شود و سهم اصناف تنها پرداخت سه دهم درصد مالیات است افزود: در نظر گرفته شده است که از واحدهای صنعتی ۹ درصد مالیات ارزش افزوده نیز دریافت شود که در صورت تحقق این امر واحدهای صنعتی با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

رویکرد تولید در آذربایجان‌غربی تعییر پیدا کند

رییس خانه صنعت آذربایجان‌غربی گفت: رویکرد تولید در بخش صنعت و کشاورزی در استان با توجه به شرایط موجود باید تغییر پیدا کند زیرا در حالی که آذربایجان‌غربی با توجه به روند خشک شدن دریاچه ارومیه روبرو است کشت محصولات آب‌بر مانند چغندرقند و هندوانه باید در آن متوقف شود.

گرمیانی افزود: بخش صنعت نیز همسو با بخش کشاورزی باید تغییر رویکرد داشته باشد زیرا در استانی که ما با مشکل آب مواجه هستیم احداث کارخانه قند توجیه ندارد و به جای آن می‌توان از دیگر پتانسیل‌ها از جمله صنایع پایین دستی پتروشیمی استفاده کرد.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون یک واحد گاوداری صنعتی بخش خصوصی در استان فعال نیست در حالی که استان‌های مانند قم و کرج هر کدام بیش از ۱۰ واحد فعال دارند.

وی اظهار داشت: آذربایجان‌غربی از پتانسیل خوبی در زمینه باغات دیم گردو، انگور و انجیر برخوردار است و با سیاست‌گذاری در کشت این محصولات به جای گندم و چغندرقند می‌تواند علاوه بر افزایش درآمد خانوارها، میزان مصرف آب را نیز کاهش داد.

وی با بیان اینکه محور توسعه این استان کشاورزی تعیین شده است افزود: برای استفاده از آب کافی در استان باید استفاده از آن را بهینه کرده و به طرف استفاده صنعتی از آب با توسعه کشاورزی مکانیزه و کشت محصولات استراتژیک حرکت کرد تا میزان ارزش افزوده این بخش را چند برابر کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به داشتن منابع آب پایدار، صنایع تبدیلی و تکمیلی در جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده، افزایش درآمد روستاییان و افزایش سهم اشتغال صنعتی در مناطق روستایی می‌تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اظهار داشت: یکی از بزرگترین مزیت‌های این استان در بحث توسعه صنایع تبدیلی هم مرز بودن آذربایجان‌غربی با سه کشور خارجی است که در کمتر استانی در کشور وجود داشته و می‌تواند امر صادرات را بسیار تسهیل بخشیده و بازار خوبی برای محصولات این واحدهای تولیدی باشد.

آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های مرزی کشور است که با کشورهای ترکیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک دارد، این استان دارای ۹ گمرک و پنج پایانه مرزی است که همین

امر می‌تواند نقش مهمی در صادرات محصولات تولید شده بویژه در بخش کشاورزی و صنعتی برای آذربایجان‌غربی در برداشته باشد.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=31279

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.