• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
10

رییس جمهور خبر داد؛ انتشار جزییات پرداخت ۱۸ میلیارد دلار ارز دولتی توسط بانک مرکزی

  • کد خبر : 28890
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
رییس جمهور خبر داد؛ انتشار جزییات پرداخت ۱۸ میلیارد دلار ارز دولتی توسط بانک مرکزی

به گزارش ایبِنا، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی امروز در اجتماع مردم یزد با بیان اینکه ملت ایران در طول یک سال گذشته در برابر فشار بیگانگان ایستادگی کرده است، اظهار داشت: در طول سال ۹۷، ملت ایران به واسطه فشار اقتصادی دشمنان روزهای سختی را از لحاظ اقتصادی داشتند اما در عین حال […]

به گزارش ایبِنا، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی امروز در اجتماع مردم یزد با بیان اینکه ملت ایران در طول یک سال گذشته در برابر فشار بیگانگان ایستادگی کرده است، اظهار داشت: در طول سال ۹۷، ملت ایران به واسطه فشار اقتصادی دشمنان روزهای سختی را از لحاظ اقتصادی داشتند اما در عین حال امروز با ایستادگی، وحدت و تلاش پیگیر مردم به جایی رسیده ایم که آمریکا مایوس شده و به خوبی می‌داند که ملت بزرگ ایران در برابر فشار دشمنان ایستادگی و مقاومت می‌کند.

رئیس جمهور آمار و ارقام اقتصادی از اردیبهشت ماه امسال را مورد اشاره قرار داد و گفت: از اردیبهشت ماه امسال، در هر ماه شرایط کشور بهتر شده است. روحانی اضافه کرد: علیرغم فشار دشمن ملت ایران توانسته است فشار تورم را از اردیبهشت ماه تا مهر ماه، هر ماه کنترل کند و بر اساس آمار بانک مرکزی، نرخ رشد تورم در خرداد ۲.۳ درصد، در تیر ماه ۲.۲ درصد، در مرداد ۰.۸ درصد و در شهریور نیز ۰.۸ درصد بوده است و این بدان معناست که کارآفرینان، کشاورزان، کارگران و مهندسین در سراسر کشور بر تلاش خود افزوده‌اند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اینکه علیرغم همه فشارها صادرات غیرنفتی در کشور رونق دارد به معنای تلاش و کوشش در کشور است و امروز باید در کنار هم برای آبادانی کشور تلاش خود را مضاعف کنیم تا در این شرایط بتوانیم در برابر دنیا در زمینه علم ، دانش و فعال نمودن شرکت های دانش بنیان شاهد تحول بزرگی در کشور باشیم و در این صورت به خوبی می‌توانیم دشمنان خود را منکوب کنیم.

روحانی در ادامه سخنان خود تلاش و فعالیت دولت در مبارزه با فساد را مورد اشاره قرار داد و گفت: دولت در این زمینه در سه لایحه مهم راه های اساسی مبارزه با فساد را روشن کرده است که دو لایحه آن به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: مهم ترین مساله در مبارزه با فساد شفافیت است لذا همه مردم ، مسوولین، شرکت های دولتی و دستگاه ها باید در نهایت شفافیت کاری را که انجام می دهند برای مردم تشریح کنند و بایستی درآمد و فعالیت شرکت ها و نهادها برای مردم روشن باشد که چه مقدار از بودجه و بیت المال استفاده می کنند و این مبلغ را در چه راهی و برای انجام چه کاری به کار می برند.

روحانی با اشاره به اینکه لایحه شفافیت یکی از لوایح بسیار مهمی است که دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است، گفت: امیدواریم نمایندگان مجلس در آینده نزدیک بتوانند این لایحه را به تصویب برسانند.

رئیس جمهور اضافه کرد: دولت همچنین لایحه مبارزه با فساد را نیز تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است و لایحه تعارض منافع در دولت در حال بررسی است و در آینده تقدیم مجلس خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه همه باید با شفافیت و عزمی راسخ با فساد در جامعه مبارزه کنیم، اظهار داشت: دست هر کس که در این کشور به فساد آلوده باشد باید با او برخورد شود و مبارزه با فساد، جناح و حزب نمی شناسد و همه مردم و جناح ها خواستار مبارزه با فساد به صورت شفاف هستند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از قوه قضاییه که با فسادهای میلیونی و میلیارد تومانی برخورد می کند می خواهم که مبارزه با فساد میلیارد دلاری را هم برای مردم توضیح دهد. دکتر روحانی گفت : اینکه هنوز بعد از گذشت چند سال برای ما روشن نیست آقایی که ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پول مردم را خورد و او را دستگیر کرده و حتی حکم اعدام هم برایش صادر شد و اکنون در زندان است الان، این پول کجاست و چه کسانی مسوول هستند و چرا آنهایی که در این زمینه نقش داشتند برای مردم توضیح داده نمی شود.

رئیس دولت دوازدهم تصریح کرد: از همه مسوولین می خواهم که جریان ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار را برای مردم شفاف کنند چرا که این پول، پول نفت، بیت المال و خزانه بوده است. روحانی خاطرنشان کرد: همچنین از همه مسوولین و ارگان ها می خواهم درباره ۲ میلیارد دلار پولی که به حلقوم آمریکا ریخته شد و دولت قبل ۱۰ ماه فرصت داشت که آن پول را از حلقوم آمریکا درآورد اما دست روی دست گذاشت به مردم توضیح دهند. چند سال پیش شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که باید به سرعت به این پرونده رسیدگی شود اما تا امروز رسیدگی نشده است لذا می خواهم پرونده ۲ میلیارد دلاری برای مردم روشن شود تا مردم خوشحال شوند و بدانند که عزمی که برای مبارزه با فساد وجود دارد، راسخ است.

رئیس جمهور اضافه کرد: همچنین باید ۹۴۷ میلیون دلار و آنهایی که در این زمینه مسوول بودند که یک نهادی است که آن را گرفته و پس نداده به مردم توضیح داده شود و بایستی حسابرسی شده و این مبلغ پس گرفته شود.

وی گفت: می خواهم نهادهایی که بیش از ۷۰۰ میلیون دلار بدهکارند به مردم توضیح داده شود و در همه این زمینه ها از وزیر نفت می خواهم که این آمار و ارقام را برای مردم روشن کند همچنین رییس بانک مرکزی را مسوول می‌کنم تا پرونده ۲ میلیارد دلاری را به مردم گزارش کند و از دستگاه‌های نظارتی نیز می‌خواهم که سرنوشت ۹۴۷ میلیون دلار را برای مردم روشن کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: مبارزه با فساد دانه درشت ها کجاست و چرا به این فسادها و پول ها رسیدگی نمی شود اینکه چند نفر را به دادگاه کشانده و تبلیغ مبارزه با فساد شود، بدانید که سرِ مردم کلاه نمی رود مردم باید بدانند پولی که از بیت المال  پرداخت شده ، چگونه و کجا رفته و چه کسانی مسوول هستند و در این زمینه قضات و دادستان های شریف نباید از پیگیری این پرونده ها بترسند و سرنوشت این پول ها را برای مردم روشن کنند در غیر این صورت به مناسبت های مختلف و مورد به مورد این ارقام را به مردم توضیح خواهم داد.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود از کشف یک میدان بزرگ نفتی به عنوان یک خبر خوش برای مردم اطلاع داد و گفت: شرکت ملی نفت ایران و بخش اکتشاف شرکت نفت در ادامه تلاش های خود به ویژه از سال ۹۵ تا هفته گذشته توانستند یک میدان جدید نفتی بزرگ را کشف کنند و این یک هدیه کوچکی از دولت و وزارت نفت به ملت ایران است.

رئیس جمهور افزود: ذخیره این میدان نفتی به اندازه ۵۳ میلیارد بشکه نفت است و این میدان بزرگ نفتی از بستان تا امیدیه به طول ۲۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت و ۸۰ متر عمق دارد. روحانی خاطرنشان کرد: در ایامی که دشمنان فروش نفت کشورمان را تحریم کردند و ملت ایران را تحت فشار گذاشتند کارگران و مهندسین کشور ما توانستند این میدان بزرگ نفتی را کشف کنند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در این میدان بزرگ نفتی موضوع مهم ضریب بازیافت است اینکه از ۵۳ میلیارد بشکه نفت چه مقدار می توان استحصال کرد و به فروش رساند و در این زمینه با استفاده از دانش و تکنولوژی روز، یک درصد بازیافت بیشتر به معنای ۳۲ میلیارد دلار درآمد بیشتر برای کشور است.

روحانی گفت: آنهایی که در دو سه سال اخیر مرتبا مطرح می کنند که شرکت ها و فناوری های خارجی نباید وارد کشور شود، باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشند لذا لازم است از فناوری های پیشرفته جهانی در هر کجایی که باشد، استفاده کنیم.

رئیس جمهور افزود: اگر ضریب بازیافت از این میدان نفتی ۱۰ درصد باشد این به معنای ۳۲۰ هزار میلیارد درآمد است و چنانچه ضریب بیشتر باشد درآمد بیشتری نیز بدست می آوریم بنابراین بایستی با علم، دانش و تکنولوژی روز، رفاه و آسایش مردم را افزایش دهیم و با این روش راه و مسیر درست آینده را روشن سازیم.

دکتر روحانی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: یک عده از افرادی که کمی بداخلاق هستند در طول ماه های گذشته در برخی از روزنامه ها چنین نوشته اند که این دولت در سال ۹۷ و با ارز ۴۲۰۰ تومانی، ۱۸ میلیارد دلار را به باد داده است در این راستا به رییس بانک مرکزی دستور دادم تا تمام پول هایی که در سال گذشته در ۶ ماه اول پرداخت کرده را فهرست و اعلام کند و در این زمینه اخیرا نامه آن را به من داده است و از ایشان خواستم که این نامه را منتشر کند.

رئیس جمهور گفت: یک عده آدمی که نه اخلاق و نه ایمان دارند و نه با منافع ملی آشنا هستند چنین می گویند که پارسال ۱۸ میلیارد دلار گم شده است لذا بانک مرکزی امروز آمار مربوط به این موضوع را  منتشر می‌کند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش بانک مرکزی از این رقم، ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کالاهای اساسی و درمانی و پزشکی وارد شده است و تمام فهرست آن کاملا مشخص است. ۱۲ میلیارد دلار هم کالاهای دیگری وارد شده که لیست همه آنها مشخص است به جز یک میلیارد دلار که اختلاف حساب وجود دارد و در این زمینه به تعزیرات اعلام شده که بررسی های لازم را انجام دهد.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=28890

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.