• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
14

در جلسه کمیته تحلیل آمار واردات و صادرات استان اصفهان مطرح شد: تلاش برای دوطرفه سازی صادرات و واردات

  • کد خبر : 30932
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
در جلسه کمیته تحلیل آمار واردات و صادرات استان اصفهان مطرح شد: تلاش برای دوطرفه سازی صادرات و واردات

در جلسه کارگروه کمیته تحلیل آمار واردات و صادرات استان اصفهان که با حضور فعالان این عرصه در خانه صنعت و معدن برگزار شد، تلاش برای دوطرفه سازی صادرات و واردات ازجمله راهکارهای موثر مطرح شد و بر نقش سازمان ها و نهادهای مختلف در توسعه زیرساخت های حمل و نقل، کارگوترمینال و باراندازها تاکید […]

در جلسه کارگروه کمیته تحلیل آمار واردات و صادرات استان اصفهان که با حضور فعالان این عرصه در خانه صنعت و معدن برگزار شد، تلاش برای دوطرفه سازی صادرات و واردات ازجمله راهکارهای موثر مطرح شد و بر نقش سازمان ها و نهادهای مختلف در توسعه زیرساخت های حمل و نقل، کارگوترمینال و باراندازها تاکید شد.

به گزارش اقتصاد بازار، در نشست کارگروه تحلیل آمار واردات و صادرات در خانه صنعت و معدن استان اصفهان، ابتدا کارشناس گمرک استان اصفهان به مقایسه میزان صادرات و واردات در سه ماهه نخست سال های ۹۸ و ۹۹ پرداخت. وی با اشاره به رتبه هفتم استان اصفهان و کاهش ۴درصدی در ارزش کالاهای صادراتی، گفت: استان های هرمزگان، بوشهر و خوزستان به ترتنیب با رشد صادرات ۲۶درصد، ۱۶درصد و ۱۴درصد در رتبه های اول تا سوم قرار دارند که البته بیشترین صادرات مربوط به صنایع پتروشیمی است. کرمان نیز بدلیل صادرات پسته با ارزش بالا، خرما و محصولات صنعتی بعد از هرمزگان است.

کارشناس گمرک استان اصفهان، ارزش میزان صادرات استان را ۷میلیارد و ۶۳ میلیون دلار برای ۲هزارو۶۱۰قلم کالا به ۱۱۶ کشور جهان اعلام کرد که شامل چدن، آهن، فراورده های نفتی، محصولات لبنی و… می باشد که سهم ذوب آهن و فولاد مبارکه بیش از دیگر صادرکنندگان بچشم می خورد. چنانچه از نظر وزنی ذوب آهن با ۴۶درصد و فولاد مبارکه با ۲۱درصد و ازنظر ارزشی نیز ذوب آهن ۴۱درصد و فولاد مبارکه ۲۲درصد ارزش را به خود اختصاص داده اند. وی کشورهای هدف صادرات را عراق، افغانستان، امارات، چین و عمان نام برد و از کاهش ۳۲درصدی صادرات به عراق و کاهش ۶۹درصدی صادرات به چین خبر داد.

کارشناس گمرک استان یادآور شد: در مجموع، ذوب آهن و فولاد مبارکه از نظر وزنی ۶۷درصد و بلحاظ ارزشی ۶۳درصد صادرات استان را به خود اختصاص می دهند و ۳۷درصد باقیمانده ارزش صادراتی استان اصفهان به دیگر صادرکنندگان اختصاص می یابد. وی در ادامه، ترکیب ارزش صادراتی کالاهای استان اصفهان در ۳ماهه سال ۹۹ در ماشین آلات مکانیکی، روی، انواع فرش ماشینی و دستباف، موکت، کفپوش، محصولات شیمیایی و لبنی و… اعلام کرد که علاوه بر کاهش ۲۶درصدی در وزن فرش، ارزش صادرات این کالا به نیم میلیون دلار نیز تنزل یافته است. وی از رشد وزنی در صنایع دستی بدلیل صادرات کاشی خبر داد و دلیل افت رتبه استان اصفهان در مقایسه با سال گذشته را صادر نشدن طلا در سال جاری بیان کرد.

کارشناس گمرک استان گفت: در سال ۹۸، ۱۰۱ کیلو طلا از استان اصفهان صادر شد که ۳میلیون و ۸۵۷هزار دلار ارزآوری داشته است و این در حالی است که در سه ماهه نخست امسال، هیچگونه صادرات طلا نداشته ایم. وی در پاسخ به پرسش مجری کارگوترمینال استان اصفهان درباره ارزش افزوده طلای صادر شده، گفت: این حجم طلا، بصورت شمش وارد کشور شده است.

وی به عمده محصولاتی که از فرودگاه شهید بهشتی اصفهان در سه ماهه نخست امسال صادر شده است، اشاره کرد که شامل انواع ماهی و جانداران دریایی، سبزی و نباتات و میوه ها به تنها کشور هدف صادراتی، کویت و صادرات محصولات ذوب آهن و فولاد است. وی اولین کشورهای مبدأ وارداتی را چین، هند، ایتالیا، آلمان، ترکیه و هلند اعلام نمود که واردات پرونیوم، بعنوان مواد اولیه صنایع فولاد و سپس مواد مغذی خوراک دام و طیور از هلند بوده است.

کارشناس گمرک استان اصفهان از فرصت های صادرات استان به منطقه اوراسیا خبر داد که روند افزایش صادرات به روسیه و سپس قزاقستان را در سالهای اخیر داشته ایم. همچنین، در سه ماهه نخست امسال، صادرات به کشورهای روسیه، ارمنستان و قرقیزستان را شاهد بوده ایم.

مسعود صفاری پور، مشاور سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان که ایده تشکیل کمیته تحلیل آمار واردات و صادرات استان را داده است، گفت: هنوز به آنچه می خواهیم نرسیده ایم. وی با طرح این پرسش ها که چرا ۵/۶۴میلیون دلار به اوراسیا صادرات داشته ایم؟ حجم واردات این کشورها بلحاظ حجمی و دلاری چقدر بوده، چه کالاهایی نیاز دارند و مزیت کشور ما در کدام کالا هست و علت اینکه صادرات نداشته ایم، آیا مربوط به مشکلات دیپلماتیک، بهداشتی و استانداردهای غذایی، حمل و نقل و کدام مباحث سودوزیان است؟ به مسئله دامپینگ و مشکلاتی که کشورهای رقیب ازجمله ترکیه برای ما ایجاد کرده است، اشاره کرد و افزود: در این زمینه، اقداماتی باید در اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن صورت گیرد. باید بدانیم چه اقلام و کالاهایی بلحاظ حجمی و ارزش افزوده، وارد و صادر شود. صفاری تاکید کرد: باید تجار را تشویق کنیم که مقصد واردات خود را به اصفهان هدایت کنند و متقابلا صادر نمایند. وی ظرفیت بالای کارگو ترمینال را فرصت مناسبی برای استفاده بیشتر عنوان کرد.

صفاری پور گفت: درجایی که آمار مبنای برنامه ریزی است، مهم است بدانیم که چه کالایی با چه حجمی از کدام کشورها وارد و به کدام کشور صادر شده است. زیرا اگر مبنای آماری کارگو ترمینال درست و دقیق باشد، برای صادرات و واردات آینده نیز می توان برنامه ریزی درست و دقیقی داشت. وی به نقش وزارت امور خارجه در این زمینه اشاره کرد و گفت: وزارت امور خارجه می تواند با رایزنی های اقتصادی، اطلاعات لازم را بدست آورد و در اختیار تولید کنندگان و صادر کنندگان قرار دهد.

کریم سلیمی، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت در بیان اهمیت تحلیل آمار واردات و صادرات گفت: باید بدانیم سهم ما از کل واردات کشورهای هدف چه میزان بوده و چه اقلامی را می توانستیم وارد کنیم ولی از آنها غافل مانده ایم. وی به عدم وجود زیرساخت های مناسب در زمینه حمل و نقل، بویژه حمل و نقل ریلی اشاره کرد و توجه به سرمایه گذاری در این زمینه را تاکید نمود. وی از پتانسیل های خوبی که در صادرات صنایع دستی به کشورهای اوراسیا داریم، صحبت کرد و افزود: مشکل اصلی ما عدم وجود مراکز تجاری ثابت، نداشتن رایزن های تخصصی و بارانداز در این کشورها است. سلیمی بی ثباتی در قوانین داخلی را از دیگر موانع صادراتی عنوان کرد و گفت: اگر با کمبود کالایی در بازار داخلی مواجه شویم، فورا صادرات را متوقف می کنیم که این امر منجربه از دست دادن بازار و فرصتی برای رقیب می شود. سلیمی از واحد پژوهش خانه صنعت و معدن نام برد که می تواند با استفاده از الگوهای موفق در دیگر استان ها بر فعالیت های پژوهشی در این زمینه متمرکز شود.

اسماعیل نادری، معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: با رویکرد تحلیل آمار، می توانیم بازار را تحلیل کنیم و ارزش افزوده کالاهای مزیت دار خود را در کشورهای هدف شناسایی کنیم. وی گفت: تا حدودی توانسته ایم موضوع رایزن را حل کنیم. ولی برای احداث مراکز تجاری باید اتاق های بازرگانی با کمک اتاق بازرگانی ایران، شرایطی را فراهم کنند و وارد عمل شوند.

برکتین، عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن اصفهان با تاکید بر توسعه کارگوترمینال و فعال سازی حمل کالا بصورت هوایی، گفت: عملکرد ما در ارسال بار هوایی ضعیف است و بیشترین بار بصورت زمینی صادر می شود. وی اهمیت و چگونگی اجرای سازوکار را مطرح کرد و افزود: در تحلیل آمار، کار کارشناسی مهم است و باید در هرجلسه ای، یک کلید استخراج کنیم و به آن بپردازیم.

در ادامه، احمدرضا همتی با تاکید بر اینکه براساس تحلیل آمار صادرات و واردات باید آسیب شناسی کنیم که نقاط ضعف ما کجاست و چه پیشنهادها و راهکارهایی برای حل موضوع لازم است، افزود: باید بدانیم کدام کالا در کدام کشور مزیت دارد. همچنین، هر کدام از دستگاه ها چه نقشی می توانند در رفع چالش ها ایفا کنند. همتی عنوان کرد: در کارگوترمینال، بحث ما این است که اگر هواپیمایی گوشت را وارد می کند، محصول دیگری را به مقصد صادراتی ما ارسال کند. وی گفت: اگر توسعه متوازن نداشته باشیم، با مشکل مواجه می شویم. باید کمیته تحلیل آمار براساس مبنای معینی کار کند تا براساس تحلیل ها، برنامه ریزی صورت گیرد.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=30932

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.