• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
3
قائم مقام خانه صنعت و معدن و تجارت مطرح کرد؛

اتلاف فرصت توسعه با استیضاح وزیر صمت/ عملکرد فاطمی امین مثبت است

  • کد خبر : 39440
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
تهران- ایرنا- قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت با تاکید بر اینکه تغییر فاطمی امین کمکی در شرایط کنونی به بهبود وضعیت کمکی نمی‌کند، گفت: با تغییر هر وزیر ۹ ماه زمان برای ثبات وزارتخانه لازم است که این موجب هدررفت زمان می‌شود؛ در حالی که وزیر صمت کنونی عملکرد قابل قبولی در حوزه‌های مختلف دارد.

«آرمان خالقی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به اعلام وصول شدن استیضاح طرح سید رضا فاطمی امین، اظهار داشت: اقدامات مثبتی در دوران وزارت ایشان اتفاق افتاده است، به عنوان مثال تدوین چارت سازمانی پس از تلفیق سه بخش صنعت، معدن و تجارت که سال‌ها به تعویق افتاده بود، انجام شد و بسیار با واقعیت‌ها منطبق بود.

وی با تاکید بر اینکه در ۱۰ سال گذشته هیچ وزیری جدول سازمانی مورد نظر را تدوین نکرده بود، تصریح کرد: این اقدام مفیدی بود که در دوره فاطمی امین به ثمر نشست و موجب چابک‌تر شدن وزارتخانه در سه شاخه صنعت، معدن و تجارت شد.

مجلس به دنبال رفع موانع تولید باشد/ بسیاری از مشکلات به وزارت صمت بازنمی‌گردد

خالقی با اشاره به مشکلات در بخش تولید، خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی باید مطالعات لازم در این زمینه را برای احصا علل موانع موجود انجام دهد، زیرا منشا بسیاری از معضلات به وزارت صمت بازنمی‌گردد و نباید به افکار عمومی آدرس اشتباه داد.

وی در خصوص موانع تجارت خارجی و به نوعی فروش تولیدات در عرصه جهانی، تاکید کرد: شاهد یک فضای بسته اقتصادی در این بخش هستیم که ناشی از مبادلات پولی و بانکی و شرایط تحریمی است که خارج از حوزه اختیارات و عملکرد وزارت صمت است.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت با بیان اینکه مشکلات تامین نقدینگی واحدهای تولیدی نیز در اختیار بانک‌های عامل است نه در حوزه عملکرد وزارت صمت، اظهار داشت: مشکلات صنایع تبدیلی نیز مربوط به جهاد کشاورزی می‌شود که باید برای تامین مایحتاج عمومی اقدام کند و فقط در بخش توزیع کالا باید به سراغ وزارت صمت رفت که به همین دلیل در عدم رسیدن به موقع کالا این نهاد را مورد نکوهش قرار می‌دهند که باز هم تاخیر در تامین، این مشکل را ایجاد می‌کند و منشا اصلی نهادی جداگانه است.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه مشکلات تامین اجتماعی و گمرک را نیز باید در وزارتخانه‌های دیگر جست و جو کرد، گفت: بسیاری از موانع و مشکلاتی که به وزارت صمت نسبت می‌دهند مربوط به نهادی دیگر می‌شود که به جای نظارت بر آنها وزارت صمت را مقصر می‌دانیم.

خالقی با اشاره به التهابات بازار خودرو تصریح کرد: قیمت خودرو و مسائل مربوط به این محصول تبدیل به پاشنه آشیل وزارت صمت شده است در حالی که مجلس شورای اسلامی برای ایجاد فضای رقابتی و خروج از انحصار اجازه واردات را صادر نمی‌کند.

وی افزود: از سوی دیگر مشکلات جدی در واردات قطعات خودرو وجود دارد که موجب گرانی قیمت تمام شده خودرو می‌شود، زیرا در عرضه و تقاضا ناترازی ایجاد می‌کند و قیمت‌گذاری دستوری از سوی شورای رقابت بر این فضا دامن می‌زند.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت با بیان در هیچ کشوری ۲۰ شرکت خودروسازی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با ایجاد کارخانجات جدید نمی‌توان خودروسازی را از انحصار خارج کرد و همین محدود بودن تولیدات منجر به افزایش قیمت کالا می‌شود که ضرر مردم و مصرف‌کننده را به دنبال دارد.

قیمت بازار خودرو به دلیل کمبود در تولید افزایشی است

وی با بیان اینکه قیمت بازار خودرو به دلیل کمبود در تولید افزایشی است، گفت: برای کنترل و کاهش قیمت باید عرضه افزایش پیدا کند که به دلیل بدهی بالای خودروسازان، عدم توان مالی و شرایط تحریمی و وارداتی رفع این مانع به سختی انجام می‌شود.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت گفت: دو خودروساز بزرگ و چند شرکت کوچک در ایران به دلیل انحصار و گرانی قیمت تمام شده تولید، دغدغه کیفیت ندارند، زیرا واردات نیز انجام نمی‌شود و تقاضا هر روز در حال افزایش است.

افزایش تقاضای سرمایه‌ای برای خودرو

وی با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش تقاضا نگاه سرمایه‌ای مردم به خودرو است، تصریح کرد: تفاوت قیمت بازار با نرخ موجب شده واسطه‌گران سود بسیاری ببرند و برای کنترل این بازار باید ناترازی میان دو نرخ را کاهش داد که بارها راهکارهایی به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده‌ایم تا مابه‌التفاوت را برای تجهیز حمل و نقل عمومی مصرف کند تا این مشکل نیز زیر رفع شود، اما تاکنون توجهی به آن نشده است.

خالقی تاکید کرد: در حقیقت مجلس شورای اسلامی در زمینه خودرو مقصر است، اما در حالی که وزارت صمت در قیمت‌گذاری، بهره‌وری و واردات نقشی ندارد مقصر شناخته می‌شود و با تغییر وزیر هم اتفاقی در این بخش شاهد نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه نقدهایی به عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت وارد است، تاکید کرد: در دولتی که حدود یک سال و چند ماه کار خود را آغاز کرده است، اما در شرایط کنونی تغییر فاطمی امین کمکی به کنترل شرایط نمی‌کند، در حالی که ایشان میزان عملکرد مثبت بیشتری دارد.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت با اشاره به تغییرات بسیار زیاد وزرای صمت در ۱۰ سال گذشته، تاکید کرد: با حضور وزیر صمت جدید تمام معاونان نیز تغییر می‌کنند و این جابه‌جایی‌ها تا سطوح شهرستان نیز ادامه دارد و تا حدود ۹ ماه پس‌لرزه‌های تغییرات ادامه دارد.

خالقی گفت: این در حالی است که مشخص نیست وزیر منتخب جدید عملکردی بهتر از فاطمی امین داشته باشد، بر همین اساس در شرایط کنونی ماندگاری ایشان در جایگاه وزیر صمت انتخاب مناسب‌تری است.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=39440
  • نویسنده : محمد رضا فلاحی
  • منبع : https://www.irna.ir/
  • 433 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.