• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
15

آل‌اسحاق تصریح کرد:ردپای عربستانی‌ها در افزایش تعرفه لبنیات عراق برای ایران

  • کد خبر : 13642
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۴:۵۱
آل‌اسحاق تصریح کرد:ردپای عربستانی‌ها در افزایش تعرفه لبنیات عراق برای ایران

درپی افزایش بیش از ۲.۵ برابری تعرفه صادرات لبینات ایرانی به عراق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تاثیرات این اقدام را تشریح و تصریح کرد که انتظار می‌رود مسئولان عراقی در زمینه مقررات واردات و صادرات شرایط یکسانی را برای همه کشورها لحاظ کنند و اینگونه نباشد که برای برخی کشورها مثل عربستان […]

درپی افزایش بیش از ۲.۵ برابری تعرفه صادرات لبینات ایرانی به عراق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تاثیرات این اقدام را تشریح و تصریح کرد که انتظار می‌رود مسئولان عراقی در زمینه مقررات واردات و صادرات شرایط یکسانی را برای همه کشورها لحاظ کنند و اینگونه نباشد که برای برخی کشورها مثل عربستان و ترکیه تسهیلات قائل شوند اما برای ایران محدودیت ایجاد کنند.

هفته گذشته اعلام شد که تعرفه صادرات لبنیات ایران به عراق به ۴۰ درصد رسیده است؛ اتفاقی که به اعتقاد کارشناسان بر صادرات لبنیات ایران که ۸۰ درصد آن به عراق می‌رود، تاثیر منفی خواهد داشت  و شرایط برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی در ایران سخت‌تر خواهد شد. در این باره یحیی آل اسحاق در گفت و گو با ایسنا، ‌اظهار کرد:‌ تعرفه صادرات لبنیات به عراق برای ما به ۴۰ درصد رسیده است که درصد بسیار بالایی است.

وی افزود: یک زمان است که این تعرفه ۴۰ درصدی برای تمامی کشورهایی که به عراق لبنیات صادر می‌کنند در نظر گرفته می‌شود تا شرایط رقابتی شکل بگیرد اما یک زمانی است که به شکل تبعیض آمیز این نرخ تعرفه فقط برای ایران لحاظ می‌شود که این بدور از انصاف است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ادامه داد: اکنون عراقی‌ها با لبنیاتی که از عربستان، اردن یا ترکیه وارد کشورشان می‌شود تعرفه‌های دیگری لحاظ می‌کنند. اما با محصولی که برای ما است به گونه دیگری برخورد می‌شود. با وجود اینکه در حوزه امنیتی، سیاسی هم مسئولین دولتی و اجرایی ما همکاری و مساعدت خوبی با عراق دارند و با اقتداری که وجود دارد داعش در حال از بین رفتن است اما این نگاه که در حوزه امنیتی و سیاسی وجود دارد، در بخش اقتصادی وجود ندارد.

آل اسحاق تصریح کرد: کارخانه‌های ما با مشکلات زیاد توانسته‌اند بازار عراق را بگیرند و عراقی‌ها نیز از نظر کیفیت و قیمت بسیار راضی هستند اما اکنون عربستان آمده و یک شرکت خود را تجهیز کرده است و کالایش را با قیمت چند برابر ارزان‌تر از قیمت تمام شده عرضه می‌کند و به این شکل سراغ بازار عراقی رفته است و در مدت زمان کوتاه‌تر و با قیمت ارزان‌تری محصولش را می‌فروشد.

وی ادامه داد: دولت عربستان صراحتا می‌گوید پولی که به داعش می‌داده تا ایران از عراق بیرون برود اکنون آن پول را به بخش اقتصاد می‌دهد. امروزعراقی‌ها مرزهایی را که از زمان صدام تا کنون بسته شده بود باز کرده‌اند و برای ما تعرفه‌های بالا گذاشتند و برای عربستانی‌ها تخفیف لحاظ کردند. ما با ترکیه یا اردن چه تفاوتی داریم؟ همه مقررات تجاری و اقتصادی باید برای همه کشورها یکسان باشد.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد:‌ اگر به ما کمک نمی‌کنند نباید محدودیت هم  برای ما ایجاد کنند. در حال حاضر در  مسائل گمرکی، حمل و نقل و استاندارد ما سنگ اندازی می کنند اما برای کشورهای دیگر اینگونه نیست. حداقل باید اینگونه باشد که با ما هم مثل دیگر کشورها برخورد شود.

وی اضافه کرد: عراقی هایی که بخواهند از ایران کالا بخرند باید با ارز بازار آزاد کار کنند و بانک مرکزی ارز آزاد به آن‌ها می‌دهد اما عراقی‌هایی که بخواهند از عربستان کالا وارد کنند از ارز دولتی استفاده می‌کنند. در حال حاضر اگر یک تاجر عراقی برود از عربستان کالا وارد کند ارز که دریافت می‌کند ۱۰ درصد ارزان برایش لحاظ می‌شود تا اینکه بخواهد از ایران کالا وارد کند. البته این مسئله هم اهمیت دارد که تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما هم باید کالای با کیفیت، قیمت مناسب و بسته بندی مطلوب را صادر کنند و بانک مرکزی هم باید کمک کند.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=13642

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.