• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
11

آغاز بکار رسمی خوشه گردشگری در یزد

  • کد خبر : 30017
  • ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
آغاز بکار رسمی خوشه گردشگری در یزد

معاون صنایع کوچک وزیر صمت با تاکید بر کمک به ذی‌نفعان گردشگری در شبکه‌سازی، گفت: خوشبختانه تجربه‌های قبلی کشور نشان داده که خوشه‌ها مدل‌های موفقی در سطح اجرایی کشور هستند و امیدواریم راه‌اندازی خوشه گردشگری زیلو نیز منجر به توسعه‌ای انبوه همراه با پیوستگی در این صنعت باشد. «اصغر مصاحب» در مراسم آغاز بکار رسمی […]

معاون صنایع کوچک وزیر صمت با تاکید بر کمک به ذی‌نفعان گردشگری در شبکه‌سازی، گفت: خوشبختانه تجربه‌های قبلی کشور نشان داده که خوشه‌ها مدل‌های موفقی در سطح اجرایی کشور هستند و امیدواریم راه‌اندازی خوشه گردشگری زیلو نیز منجر به توسعه‌ای انبوه همراه با پیوستگی در این صنعت باشد.

«اصغر مصاحب» در مراسم آغاز بکار رسمی خوشه گردشگری در یزد با اشاره به اهمیت و الزام فعالیت‌های این حوزه به صورت شبکه‌ای، اظهار کرد: همانطور که خوشه‌هایی در حوزه کشاورزی، کاشی و سنگ و طلا فعالیت می‌کنند، گردشگری نیز به عنوان یک صنعت از امروز صاحب خوشه می‌شود.

وی افزود: وضعیت‌ها و اولویت‌ها در کسب و کارها متفاوت است اما بازنگری از خوشه‌های کسب و کار و اولویت‌های آن باید بررسی شود، به همین منظور به دنبال این هستیم تا در طرح توسعه خوشه گردشگری به عنوان پیشرو در حوزه کسب و کار توفیق دیگری را برای یزد رقم بزنیم.

معاون صنایع کوچک وزیر  صمت با بیان این که باید در شبکه‌سازی به ذی نفعان کمک شود، گفت:  خوشبختانه تجربه‌های قبلی کشور نشان داده که خوشه‌ها مدل‌های موفقی در سطح اجرایی کشور هستند و امیدواریم راه‌اندازی خوشه گردشگری زیلو نیز منجر به توسعه‌ای انبوه همراه با پیوستگی در این صنعت باشد.

تاثیر مستقیم خوشه گردشگری بر اشتغالزایی

«سیدمسعود عظیمی» معاون اقتصادی استاندار یزد با بیان این که حوادث اخیر کشور گردشگری را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: گردشگری می‌تواند تاج همه خوشه‌ها باشد و ارائه آن به صورت خوشه با همدل کردن فضای گردشگری، هر سه جامعه دانشگاهی، صنعت و فعالان را در کنار هم قرار دهد.

وی فعالیت رسمی خوشه گردشگری را لازمه همکاری بخش‌هایی با اشتراکات مختلف عنوان کرد و گفت: صنعت گردشگری محور و اولویت اصلی استان به شمار می‌رود و یزد با برخورداری از ظرفیت‌های منحصربفرد حتی در خاورمیانه نیز بی‌نظیر است لذا باید با دید بالاتر و ادبیات محورتری خوشه گردشگری را شکل بدهیم.

وی افزود: محدودیت منابع آبی بیش از آنچه تصور کنیم به ما نزدیک است و گردشگری به عنوان یکی از اولویت‌های اقتصادی استان و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و خارجی می‌تواند بازده اقتصادی داشته باشد اما با وجود زیاد بودن پتانسیل‌ها، اولویت‌بندی اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که منابع و زمان محدود بوده و ما باید نهادسازی‌ها را از سال اول فعالیت این خوشه آغاز کنیم.

معاون استاندار یزد گردشگری را از صنایع پرسابقه در یزد دانست و گفت: امید ما نتیجه بخش بودن گردشگری به خصوص با تقویت اشتغال استان به عنوان نتیجه مستقیم آغاز به کار این خوشه است و از آنجایی که حلقه‌های مفقوده حوزه گردشگری کم نیست، می‌توانیم از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شویم.

وی با بیان این که گردشگری موتور محرکه استان در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی نیز هست، گفت: با آموزش بیشتر در حوزه گردشگری می‌توانیم در زمینه فرهنگی و اجتماعی موفق‌تر عمل کنیم و از سوی دیگر نباید با فاصله انداختن و فعالیت جزیره‌ای در این صنعت چالش ایجاد کنیم.

عظیمی با بیان این که ذی‌نفعان گردشگری نباید کنار هم و در مقابل هم کار کنند، گفت: باید این ذی‌نفعان باهم فعالیت کنند به همین منظور نیز هر یک ماه یک بار نشست ذی‌نفعان خوشه گردشگری برای با هم بودن و هم‌افزایی آنها برگزار خواهد شد.

خوشه‌ها موفق‌ترین مدل‌های توسعه‌ای در دنیا 

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، توسعه خوشه‌ای را از مدل‌های معتبر حرکت موفق توسعه صنایع کوچک در دنیا دانست و گفت: خوشه گردشگری بهترین مدل برای پیش بردن و توسعه گردشگری در استان یزد است و شبکه‌سازی‌هایی با این بخش انجام شده و به دنبال تکمیل کمیته‌ها، هسته‌ها و انجمن‌های صنفی هستیم و به همین منظور نیز فعالیت شبکه‌ای در داخل گردشگری شکل گرفته و شرایط زیرساخت‌های این حوزه بهبود یافته است.

وی با بیان این که اولویت گردشگری به عنوان یک صنعت اقتصادی بودن آن است، گفت: این صنعت علاوه بر اولویت‌های اقتصادی، دارای ابعاد پررنگ اجتماعی و فرهنگی است و این صنعت رسماً با این قوانین شکل گرفته است.

فاطمی از فعالیت بیش از ۱۷ کمیته مختلف در استان به خصوص کمیته‌های گردشگری کودک و در دسترس یاد کرد و گفت: امسال نیز با وجود شرایط پیش آمده به دنبال بهره‌برداری از گردشگری به بهترین میزان هستیم و یاد گرفته‌ایم تا خود را تغییر بدهیم و با وجود مشکلات فعلی روی انواع جدید از گردشگری، سرمایه گذاری کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در پایان نیز از شکل‌گیری فعالیت رسمی دفتر ارتباط با گردشگری و دانشگاه به صورت رسمی یاد کرد.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=30017

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.